نوشته شده توسط : الهه کلباسی

حشرات:
اين جانوران هم در خشكي و هم در آب قابل مشاهده اند. بدن شامل سر، سينه و شكم است .
معمولاً داراي سه جفت پا و دو جفت بال هستند كه به سينه متصل است. چشم ها ساده و مركب است. علت اينكه سازگاري مناسبي دارند اين است كه از غذاهاي متنوع استفاده مي كنند و سرعت زياد توليد مثل دارند. (مگس، سنجاقك، ملخ)



:: بازدید از این مطلب : 899
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 / 10 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

از یک جوی، هرچند کوچک باشد، صدای آرام آب به گوش می‌رسد. چه زیباست نگاه کردن به این آب. چرا جریان آب این گونه زیباست و صدای آب تا این‌اندازه دلنشین؟ آنچه این گونه زیبایی می‌آفریند، خود آب نیست، بلکه عبور و گذر آب از جوی است که این گونه زیبا و دل‌انگیز است.

عبور کردن همیشه زیباست. گذشت کردن از خطای دیگران و توقف نکردن بر آنچه که باعث کینه ‌توزی است، همانقدر زیبا و خوشایند است که عبور آب از جوی. حرکت آب از روی تیرگی‌ها و آلودگی‌های جوی زیبایی می‌آفریند. شاید اگر بتوانیم از زشتی‌های یکدیگر عبور کنیم و در برابر یکدیگر کینه ‌توزی نکنیم، آن وقت به این باور برسیم که در زندگی حرفی برای گفتن داریم زیرا الفبای موسیقی زندگی‌مان مانند موسیقی جوی دل‌انگیز و متفاوت شده است.

 


 

[ نوابی ]
 


:: بازدید از این مطلب : 1106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 / 10 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

شما شبیه دوقطره آب هستید یا دو تکه سنگ؟

دو قطره آب که به هم نزدیک شوند ، تشکیل یک قطره بزرگتر میدهند اما دوتکه سنگ هیچگاه با هم یکی نمی شوند پس هر چه سخت تر و قالبی تر باشیم ، فهم دیگران برایمان مشکل تر و در نتیجه امکان بزرگتر شدنمان نیز کاهش می یابد آب در عین نرمی و لطافت در مقایسه با سنگ به مراتب سر سخت تر و در رسیدن به هدف خود لجوجتر و مصمم‌تر است.

سنگ ، پشت اولین مانع جدی می ایستد اما آب راه خود را به سمت دریا می یابد.

در زندگی معنای واقعی سرسختی ، استواری و مصمم بودن را در دل نرمی و گذشت باید جستجو کرد گاهی لازم است کوتاه بیایی گاهی نمیتوان بخشید و گذشت اما می توان چشمان را بست و عبور کرد گاهی مجبور می شوی نادیده بگیری گاهی نگاهت را به سمت دیگر بدوز که نبینی ولی با آگاهی و شناخت و آنگاه بخشیدن را خواهی آموخت.


[ نوابی ]
 


:: بازدید از این مطلب : 1002
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 / 10 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

علوم چهارم ابتدايي  ( بخش چهارم جانوران بی مهره )

دانستيد كه جانوران را به دو دسته مهره داران و بي مهرگان تقسيم مي كنيم.
جانوران مهره دار: مانند ماهي ها، دوزيستان، پرندگان و غيره كه بدنشان داراي اسكلتی از جنس استخوان است.
جانوران بي مهره : جانوراني هستند كه در بدنشان اسكلت استخواني وجود ندارد. بي مهرگان دسته بزرگي از جانوران را تشكيل مي دهند.  مانند:  مرجان ها،  نرم تنان،  خارتنان و حشرات و


كرم ها و بند پايان : گروه كرم ها و بندپايان گروه بسيار بزرگي از بي مهرگان هستند كه دانشمندان آنها را به طبقات كوچك تر تقسيم كرده اند.                                                                                                                                                                 

كرم ها از لحاظ شكل به سه گروه تقسيم مي شوند: 1- كرم هاي پهن      2- كرم هاي لوله اي      3- کرم هاي حلقوي


كرم هاي پهن : مانند كرم كدو، بدنشان از قطعه هاي پهن تشكيل شده است. يك نوع از كرم كدو در روده انسان زندگي مي كند و به اين موجود كه غذاي مورد نياز خود را از بدن موجود زنده ديگر مي گيرد، انگل مي گویيم.


كرم هاي لوله اي : مانند آسكاريس بدن باريكي دارند. كرم آسكاريس در داخل روده انسان زندگي مي كند و در همان جا تخم ريزي مي كند. تخم ها همراه مدفوع از روده خارج شده و محيط را آلوده مي كنند. تخم آسكاريس از راه سبزيجات نشسته و آب آشاميدني آلوده به بدن منتقل مي شوند.
يكي ديگر از كرم هاي لوله اي انگل، كرمك است. كرمك در انتهاي لوله گوارش كودكان رشد مي كند و باعث خارش شديد مي شود.


كرم هاي حلقوي : بدن اين كرم ها از حلقه هاي زيادي درست شده است. مانند كرم خاكي. اين كرم براي يافتن غذا در خاك حركت مي كند و براي باغچه و زمين كشاورزي مفيد است زيرا خاك را جابه جا مي كند و هوا را به ذرات خاك مي رساند.
بندپايان : بندپايان شامل حشرات، عنكبوت ها، خرچنگ ها و هزارپا ها مي باشند. نمونه هايي از بندپايان در جنگل، دريا و حتي خانه ها يافت مي شود. مانند مورچه، پروانه، خرچنگ، هزارپا و …   بندپايان فراوان ترين گونه جانوران بي مهره هستند.
حشرات 6 پا دارند. عنكبوت ها 8 پا دارند. بعضي سمي و بعضي غير سمي اند. خرچنگ ها در آب زندگي مي كنند پوشش خارجي بدن آنها سفت است. بعضي خرچنگ ها خوراكي هستند. هزارپاها بعضي علف خوار و بعضي گوشتخوارند. هزارپاي گوشتخوار، سمي است.

 

پرسش هاي بخش 4

جاهای خالي را با كلمات مناسب پر كنيد.
1- به جانوراني كه در بدن آنها اسكلت استخوانی وجود نداشته باشد ................................................... مي گويند.
2- به موجود زنده اي كه غذاي خود را از بدن موجود زنده ديگر مي گيرد .................................. مي گويند.
3- نرم تنان در گروه جانوران .................................. قرار دارند.
4- هشت پا يك جانور بي مهره دريايي است كه به گروه بزرگ تر بي مهرگان تعلق دارد و به گروه كوچك تر ................... .
5- عروس دريايي بي مهره اي از جنس .................................. است.
6- حشرات بدنشان از 3 قسمت سر و .................................. و شكم تشكيل شده، 2 شاخك و ................  پا دارند.
7- كرم كدو از نوع كرم هاي ..................................  و كرم خاكي از نوع كرم هاي .................................. است.

 

سوالات تشريحي

1- چه تفاوت مهمي در ميان جانواران مهره دار و بي مهره وجود دارد ؟  جانوران مهره دار داراي اسكلتي از جنس استخوان هستند و جانوران بي مهره در بدن خود اين اسكلت استخواني را ندارند.

2- بدن بي مهرگان ساده تر است يا مهره داران ؟ بي مهرگان

3- انواع گروه هاي بي مهرگان را نام ببريد ؟ اسنفج ها،   مرجان ها،   نرم تنان،   خارتنان،   كرم ها،   بندپايان

4- مرجان ها چه شباهت هايي با اسفنج ها دارند ؟ هردو گروه در كف درياها زندگي مي كنند و بعضي از گونه هاي هر يك، حركت دارند.

5- تخم كرم كدو چگونه از گاو به انسان منتقل مي شود ؟  مدفوع آلوده انسان علف هايي را كه گاو مي خورد آلوده           مي كند و تخم كرم در بدن حيوان به نوزاد تبديل مي شود و زنده مي ماند و با خوردن چنين گوشتي نوزاد كرم كدو به انسان و روده او منتقل شده تبديل به كرم كدو مي شود.                                                                                                                                

 آسكاريس چه مي خورد ؟ غذاي گوارش يافته را مي خورد.                                                                                        7- فرق پوشش بدن حلزون با بدن صدف چيست ؟ پوشش بدن حلزون حفره اي است و پوشش بدن صدف دوكفه اي است.

8- حشرات چه خصوصيات مشتركي دارند ؟ همگي 6 پا و 2 شاخك دارند و بدنشان از سه قسمت تشكيل شده است.

9- كدام گروه از بي مهرگان به هيچ گروه ديگري شبيه نيستند ؟ خارتنان

10- چند نوع از خارتنان را نام ببريد ؟ توتيا و ستاره دريايي

11- اگر قبل از مصرف سبزي آن را ضد عفوني نكنيم، كدام بيماري انگلي در انتظار ماست ؟ به انگل آسكاريس مبتلا می شویم 

          12- يك نوع خرچنگ خوراكي را نام ببريد ؟  ميگو

 

 فقط برای مطالعه است.



:: بازدید از این مطلب : 1867
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

 

 

 
 
دانش آموزعزیزجانورانی که درمستطیل نوشته شده است .
 
درجدول طبقه بندی کنید.
 

 

مگس- ملخ- عنکبوت- هزارپا- میگو

 

مورچه- سوسک- خرچنگ- پروانه- موریانه

 

حشرات

عنکبوت ها

خرچنگ ها

هزار پا ها

 

 

 

 

 

 

 

انتظارات معلم پس از انجام کار

مقیاس ها

1 – حشرات رادرگروه خود نوشته است .

کاملاً تحقق یافته

تا حدودی تحقق یافته

تحقق نیافته

2 – عنکبوت هارا درگروه خود نوشته است .

 

 

 

3 – خرچنگ ها را درگروه خود نوشته است .

 

 

 

4 – هزارپاها را درگروه خود نوشته است .

 

 

 

5 – طبقه بندی ها را درزمان معین انجام داده است .

 

 

 

 

امتیازی:زمان را بنویسید.

 

شرح فعالیت :زمان 20 دقیقه


:: بازدید از این مطلب : 1532
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

1- خارج قسمت تقسیمی نصف مقسوم علیه و

باقی مانده3  تا کمتر از مقسوم علیه است

اگر خارج قسمت4 باشدمقسوم چند است ؟

2- اگر معدل 3 درس ریاضی علی 17 باشد - 

نمره ی یکی ازدرس ها را چه قدر باید اضافه

کنیم تا معدل او به 18 برسد؟

3- مقسوم تقسیمی که خارج قسمت و مقسوم

علیه آن به  ترتیب 7و8 است کدام عدد می تواند

باشد .

4- میله ای به طول 1متر و 25 سانتی متر را 4 -

برش مساوی دادیم طول هر قطعه ی به دست

آمده چند سانتی متر است؟

5- معدل 4 عدد 14 "17 "15 "و....برابر 16 -

 می باشد عدد چهارم کدام است ؟

6- در فاصله ی 35 متری اگر در هر 5 متر

یک درخت بکاریم چنددرخت می توان کاشت ؟

7- معدل 5 درس محمد 17 می باشد .اگر او

دردرس های هدیه وعلوم و املاءبه ترتیب 19"16

"18" و دردرس های ریاضی و جغرافی نمرات -

 مساوی گرفته باشد هر یک از درس های جغرافیا

 و ریاضی او چند است ؟

8- معدل مریم در 7 درس 17 می باشد .اگر به

معدل او 2واحد اضافه کنیم به مجموع نمراتش 

چه قدر اضافه می شود؟

9- میانگین 5 نمره ی محمد 15 می باشد

چهار نمره ی او 13"17"12"16 می باشد

نمره ی درس بعدی او چند است ؟

10- معدل دانش آموزی در 4 درس 18

می باشد اگر نمره های او در سه درس

 20"18 "16 باشد نمره ی درس چهارم

او چند است ؟

11- مجموع سه عدد 86 می باشد .

عدد دوم ثلث عدد اول و عدد سوم 22

 است عدد اول کدام است ؟

12- ثلث مجموع دو عدد 28 و تفاوت

آن ها 36 می باشد نصف عدد بزرگتر

 کدام است ؟

13- میانگین 6 عدد 240 می باشد .

اگر به این اعداد دو عدد 28 و 20

اضافه شود میانگین این عدد چند

می شود ؟

14- میانگین 3 عدد 16 است .اگر

دو عدد آن 15 و 20 باشد.عدد سوم

 چند است ؟

15- تفاضل دو عدد 40 و مجموع آن

دو عدد 170 می باشد آن دو عدد به

تر تیب از بزرگ به کوچک کدام است ؟

16-خارج قسمت تقسیمی 16 مقسوم

علیه نصف خارج قسمت و باقی مانده

ربع مقسوم علیه است .مقسوم چند

 است ؟

17- محمد 7 ساله است . سن پدرش

از 6 برابر سن او 5 سال کم تر است

چهار سال دیگر مجموع سن آن ها -

چه قدر خواهد شد ؟

18-معدل 8 درس علی 18 است اگر

به هر یک از درس های او یک نمره

اضافه کنیم معدل جدید کدام است ؟

 

عدد بزرگ تر = تقسیم بر 2 (اختلاف +مجموع )

عدد کوچک تر = تقسیم بر 2 (اختلاف - مجموع )

کار گروهی ریاضی و رفع اشکال از بخش نهم

سوالها حل نشود .کار در کلاس است .شنبه 25 آذر ماه

 



:: بازدید از این مطلب : 1256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
 

درس آزمون شماره ی (5)

1- دو خط در صورتی در یک صفحه متقاطع

هستند  که یک نقطه ی مشترک داشته -

باشند.

2- دو خط متقاطع چهار زاویه درست می کنند -

و اگر زوایای آنها با هم مساوی نباشد دو -

زاویه ی تند و دو زاویه ی باز می سازند.

3- اگر زوایای آنها با هم مساوی باشد چهار -

زاویه ی قائمه می سازند .که به آن دو خط -

عمود بر هم می گوئیم.

4- از یک نقطه ی خارج یک خط فقط یک -

خط عمود"و از یک نقطه ی روی یک خط هم"

فقط یک خط عمودبر آن می توان رسم کرد.

5- فاصله ی یک نقطه از یک خط برابر است

با کوتا ه ترین فاصله ی آن نقطه از خط و آن

طول پاره خطی است که برآن عمود شده -

باشد.

6-نیمساز نیم خطی است که زاویه را به -

دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

حالا یک زاویه ی باز بکشید و نیمساز آن -

را رسم کنیدسپس یک نقطه روی نیمساز -

بگیرید و به دو ضلع آن عمود کنید .فاصله ی

آن دو خط را اندازه بگیرید .

چه نتیجه ای از آن می گیرید؟(جا برای رسم)

 

 

 

7-یک زاویه ی راست بکشید در داخل زاویه یک

نقطه طوری انتخاب کنید که فاصله ی آن تا دو-

ضلع برابر باشد .حالا نیمساز آن را رسم کنید .

نقطه ی شما کجا قرار گرفته ؟چه نتیجه ای -

می گیرید.(جا برای رسم )

 

 

 

 

 

8-هر گاه خطی بر یک پاره خط عمود باشد و -

آن را نصف کند عمود منصف آن پاره خط -

می گوئیم.(عمود منصف خطی است که بر

وسط آن پاره خط عمود است.)

تمرین یک پاره خط به طول 4 سانتیمتر رسم

کنید و عمود منصف آن را بکشید .(جا برای رسم)

 

 

 

 

9- تمرین :یک پاره خط رسم کرده و عمود منصف

آن را بکشید سپس یک نقطه روی عمود منصف -

بگیرید و به دو سر پارخط وصل کنید .نتیجه را -

بنویسید.(اندازه را دقیق بنویسید)

-بنویسید مثلث به دست آمده چه نوع مثلثی -

است؟

 

 

 

نکته :هر پاره خط یک عمود منصف دارد.چون یک -

نقطه ی وسط دارد.

 

نکته: خط و نیم خط عمود منصف ندارند چون -

نقطه ی وسط ندارند.

دو خط در صورتی که نقطه ی مشترک -

نداشته باشندو فاصله ی آنها همیشه به

یک اندازه باشد دو خط موازی می گویند.

فاصله ی دو خط موازی برابر است با -

فاصله ی یک نقطه از یکی از آن دو خط-

تا خط دیگراگر طول دو خط موازی را تغییر-

دهیم یعنی کوتاه یا بلند کنیم در فاصله -

تغییری حاصل نمی شود.

تمرین :یک خط رسم کنید و یک نقطه -

خارج آن بگیریدببینید از آن نقطه چند-

خط موازی می توانید رسم کنید؟

(جا برای رسم )

 

 

 

 

نکته :دو یا چند خط عمود بر یک خط-

همیشه با هم موازیندشکل آن را رسم -

کنید ؟(جا برای رسم)

 

 

 

 

اگر خطی یکی از خط های موازی را قطع -

کند خط های دیگر را هم قطع می کند.

 

اگر خطی بر یکی از چند خط موازی-

عمود باشد بر -خط های دیگر هم -

عمود است .

 

این آموزش در کلاس انجام می گیرد.
 

این درس آزمون را کپی گرفته و

روزچهار شنبه همراه خود بیاورید .

لطفا حل نکنید . اگر دست نویس-

می شودجا برای تمرین بگذارید.

ممنون :کلباسی

 

 در ضمن خط کش "پرگار "گونیا همراه خود

داشته باشید.


 

Persianv.com At site


 


:: بازدید از این مطلب : 7443
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

رتبه های آزمون علوم

رتبه ی اول آقایان :1-یزدانی 2- تفرشی

3-دلایلی4- شاه پیری

رتبه ی دوم آقایان:1- ربیعی 2- کافی

3- بهرامی4- مهدی ذوالفقاری5-زاهدی

6- کاظمینی 5-اثنی عشری 6-سنایی

7-هرندی زاده 8-دهقانی 9-زاهدی

10-گنجیان11-علی ذوالفقاری

رتبه ی سوم آقایان:1- امامی 2-مهره کش

3- امیری4- نباتی پور5- فرمان آرا 6- همدانی

7- خرسندی8- مومنی 9- عرب زادگان

10-شانه ساز11- بدری زاده 12-مهرابی

13- میر دامادیان 14- حکیمی فرد15-باقریان

16- سعیدی 17-پهلوانی نزاد 18-هاشمی

19-محمد حسین حیدری 20-طباطبائی

21-پرچم22-نقش 23-علیرضا عابدی

رتبه ی چهارم آقایان:1- یاحی 2- منتظرین

3-ایزدی4- تیغ بخش 5- رادان 6- نوری

7-میسری8- عرب زادگان9- محمد خانی

10-داور خواه11- مشکاتی12-آزادی 13- مهربد

14- سلجوقیان15- عطائی16-فروتن

17-محمد مهدی حیدری

آفرین بر تلاش و پشتکار شما :کلباسی

Persianv.com At site



:: بازدید از این مطلب : 1366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

رتبه ی اول:آقایان 1- یزدانی 2- امامی

3- منتظری

 

رتبه ی دوم :آقایان 1- ربیعی 2-مهره کش

3- نباتی پور 4-یاحی

رتبه ی سوم:آقایان1-مهدی ذوالفقاری-

2-فرمان آرا

رتبه ی چهارم :آقایان1- تفرشی 2- کافی

3- همدانی4- خورسندی5- امیری 6-فروتن

7-منتظرین8-عرب زادگان 9- تیغ بخش

10-رادان 11-پرمایه

رتبه پنجم:آقایان1-شاه پیری 2-دلایلی

3- کاظمینی4-اثنی عشری 5-بهرامی

6-عرب زادگان7-شانه ساز 8-علیرضا عابدی

9-بدری زاده10-میردامادیان 11-نوری میسری

12-محمد خانی13- قدوس 14- کریمی

رتبه ی آزمون ریاضی

آفرین بر تلاش و پشتکار شما :کلباسی

  Persianv.com At site



:: بازدید از این مطلب : 1071
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

1-با توجه به عدد (47609032185 )به سوالات زیر پاسخ دهید .

- عدد چند رقم و چند طبقه دارد ؟

- رقم های طبقه یهزار را بنویسید؟

- رقم های (9"0"6 )در چه طبقه ای قرار دارند؟

- بالاترین ارزش مکانی کدام رقم و در چه مرتبه ای می باشد؟

- پائین ترین ارزش مکانی کدام رقم و در چه ارزش مکانی قرار دارد؟

- رقم 6 در چه مرتبه ای قرار دارد؟

- رقم یکان میلیارد کدام است؟

- بزرگ ترین رقم در چه مرتبه ای می باشد؟

- اگر دهگان هزار را به 1 تبدیل کنیم چه مقدار از عدد کم می شود؟

- اگر به دهگان میلیون 5 واحد اضافه کنیم چه مقدار به عدد اضافه می شود؟

- عدد را به حروف بنویسید؟

 

2- در شماره گذاری کتابی 93 صفحه دارد چند رقم به کار رفته است ؟

3- اگر از 1 تا 325 را پشت سر هم و بدون خط فاصله بنویسیم یک عدد چند رقمی به دست می آید؟

4- اگر روی یک پاره خط 3 نقطه بگذاریم چند پاره خط داریم؟

5- اگر روی یک نیم خط 4 نقطه بگذاریم چند نیم خط داریم ؟

6- اگر روی یک خط راست 3 نقطه بگذاریم چند نیم خط داریم؟

7- با ارقام (5"4"9"1"7 ) چند عدد پنج رقمی غیر تکراری می توان نوشت؟

8- با ارقام (5"4"0"1 ) چند عدد چهارقمی غیر تکراری می توان نوشت ؟

(توجه به صفر داشته باشید )

9- با ارقام (9"5"0"2 ) چند عدد دو رقمی می توان نوشت ؟

(توجه به صفر داشته باشید )

10-با رقم های (6"0"5"7 )چند عدد سه رقمی زوج می توان نوشت ؟

(توجه به عدد زوج داشته باشید )

11-علامت مناسب بگذارید .

574906 ...1010010                   740619...470619  

 574068 ...574086

                                                                       موفق باشید:کلباسی

دوره ی مطالب ماه مهر ریاضی فقط جواب را بنویسید و شنبه بیاورید.



:: بازدید از این مطلب : 1155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

 

گروه - دین واندیشه

پنجشنبه, 29 تیر 1391 ساعت 16:11

بازدید: 90 | تاریخ انتشار: پنجشنبه, 29 تیر 1391 ساعت 16:11 | شناسه مطلب: 682 |

زمان شیخ کلباسی در اصفهان خشکسالی می‌شود؛ مردم از شیخ می‌خواهند که نماز استسقاء بخواند و طلب باران کند. شیخ دستور می‌دهد مردم سه روز روزه بگیرند، حقوق واجبه خود را پرداخت کرده و رد مظالم کنند، سپس برای نماز بیایند.

خبرگزاری فارس: حکایت نماز باران آیت‌الله کلباسی

آیت‌الله محمد ابراهیم کاخکی خراسانی، مشهور به حاجی کرباسی (کلباسی) از علما و فقها شیعه و ساکن شهر دامغان بود. وی علاوه بر مرتبه علمی و تقوای، پدری مهربان برای مستمندان و بیماران بود، از محضر سید بحرالعلوم، شیخ جعفر کبیر و دیگر اساتید نجف درس گرفت؛ تا آنجا که خود صاحب کرسی تدریس و قلم تالیف شد، از جمله تالیفات ایشان می‌توان از «اشارات» در اصول، «منهاج الهدایه» در فقه و «شوارع هدایت» در شرح کفایه نام برد.

سرانجام این عالم متقی پس از عمری خدمت به اسلام و مکتب تشیع، در تاریخ 1224 هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و به سرای باقی شتافت، هم اکنون آرامگاه ایشان در اصفهان، مزاری معروف برای مومنین است.

*ماجرای غسال و آیت‌الله محمد ابراهیم کلباسی/ سوگند به مسائل

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، شیخ ابراهیم به اندازه‌ای در مصرف بیت‌المال دقت و احتیاط می‌کرد که اگر فقیری از او چیزی طلب می‌کرد، شاهد بر فقر او باید گواهی می‌داد، شیخ او را قسم می‌داد که دروغ نگویید و مستند را هم قسم می‌داد که مالی را که به تو می‌دهیم اسراف نکنی؛ پس از این خرج یک ماه به او می‌داد.

محدث قمی، بعد از نقل این ویژگی شیخ می‌نویسد: شخصی (خدمت مرحوم کرباسی) برای امر مهمی شهادت داد، آن جناب پرسید پیشینه تو چیست؟ عرض می‌کرد: من غسال هستم، مرحوم کرباسی احکام و مسایل غسل دادن را یک به یک از او سؤال کرد، غسال نیز پاسخ داد، در این هنگام غسال خود را به شیخ نزدیک‌تر کرد و گفت: وقتی مرده را به خاک می‌سپاریم، چیزی هم در گوشش می‌گوییم، شیخ پرسید: چه می‌گویید؟ غسال جواب داد، می‌گوییم: خوشا به حال تو که مُردی و برای ادای شهادت خدمت حاجی کرباسی نرفتی!

*نماز طلب باران

آیت‌الله آخوند ملا علی همدانی می‌فرماید: «زمان مرحوم شیخ کلباسی در اصفهان قحط باران می‌شود؛ مردم از شیخ می‌خواهند که نماز استسقاء خوانده، طلب باران کنند، ایشان دستور می‌دهند مردم سه روز روزه بگیرند، حقوق واجبه خود را پرداخت کرده و رد مظالم کنند، سپس برای نماز استسقاء بیایند، مردم نیز دستور شیخ را عمل کرده با روحانیتی خاص و با قلبی پاک به طرف محل نماز رهسپار می‌شوند.

در همین زمان مشاهده می‌کنند که امیر اصفهان کالسکه مخصوص فرستاده تا شیخ کلباسی را برای نماز بیاورند، ولی شیخ نمی‌پذیرد. آنها اصرار می‌کنند و شیخ امتناع، مرحوم کلباسی به آسمان نگاه کرده و می‌گوید: خدایا من به مردم گفتم خود را از مظالم دور کنید، اما استفاده از این کالسکه خود از مظالم است، مأموران امیر ناراحت شده به آزار، اذیت و نیش زبان زدن به شیخ می‌پردازند، از جمله می‌گویند: شما که برای نماز باران می‌روید، دامن‌هایتان را بگیرید که خیس نشود! ایشان رفت و نماز را خواند هنوز به منزل نرسیده بود که بارانی فراوان نازل شد و همان‌گونه که کوردلان گفته بودند مردم برای در امان ماندن دامن‌هایشان را با دست محکم می‌گرفتند.



:: بازدید از این مطلب : 1164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
 
مرد جوانی کنار نهر آب نشسته بود و غمگین و افسرده به سطح آب زل زده بود.

استادی از آنجا می گذشت. او را دید و متوجه حالت پریشانش شد و کنارش نشست.

مرد جوان وقتی استاد را دید بی اختیار گفت: عجیب آشفته ام و همه چیز زندگی ام به هم ریخته است. به شدت نیازمند آرامش هستم و نمی دانم این آرامش را کجا پیدا کنم؟

استاد برگی از شاخه افتاده روی زمین را داخل نهر آب انداخت و گفت: به این برگ نگاه کن وقتی داخل آب می افتد خود را به جریان آن می سپارد و با آن می رود.

سپس استاد سنگی بزرگ را از کنار جوی آب برداشت و داخل نهر انداخت. سنگ به خاطر سنگینی اش داخل نهر فرو رفت و در عمق آن کنار بقیه سنگ ها قرار گرفت.

استاد گفت: این سنگ را هم که دیدی. به خاطر سنگینی اش توانست بر نیروی جریان آب غلبه کند و در عمق نهر قرار گیرد. حال تو به من بگو آیا آرامش سنگ را می خواهی یا آرامش برگ را؟!

مرد جوان مات و متحیر به استاد نگاه کرد و گفت: اما برگ که آرام نیست. او با هر افت و خیز آب نهر بالا و پائین می رود و الان معلوم نیست کجاست! لااقل سنگ می داند کجا ایستاده و با وجودی که در بالا و اطرافش آب جریان دارد اما محکم ایستاده و تکان نمی خورد. من آرامش سنگ را ترجیح می دهم!

استاد لبخندی زد و گفت: پس چرا از جریان های مخالف و ناملایمات جاری زندگی ات می نالی؟

اگر آرامش سنگ را برگزیده ای پس تاب ناملایمات را هم داشته باش و محکم هر جایی که هستی آرام و قرار خود را از دست مده.

استاد این را گفت و بلند شد تا برود. مرد جوان که آرام شده بود نفس عمیقی کشید و از جا برخاست و مسافتی با استاد همراه شد.

چند دقیقه که گذشت موقع خداحافظی مرد جوان از استاد پرسید: شما اگر جای من بودید آرامش سنگ را انتخاب می کردید یا آرامش برگ را؟

استاد لبخندی زد و گفت: من تمام زندگی ام خودم را با اطمینان به خالق رودخانه هستی و به جریان زندگی سپرده ام و چون می دانم در آغوش رودخانه ای هستم که همه ذرات آن نشان از حضور یار دارد از افت و خیزهایش هرگز دل آشوب نمی شوم و من آرامش برگ را می پسندم…

نتیجه اخلاقی: خود را به خدا بسپار و از طوفانهای زندگی هراسی نداشته باش چون خدا کنار تو و مواظب توست.


:: بازدید از این مطلب : 1039
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

موارد استفاده از گیاهان:(فقط مطالعه کنید)

1- استفاده از مواد ساخته شده و یا ترشحی 

گیاهان(اسانس و صمغ)در تهیه عطر "گلاب "و

کتیرا

2- استفاده خوراکی از گیاهان که معمولا از

بخش های گیاه استفاده می شود مثل :

ریشه هویج"چغندر "ترب

برگ های کاهو "کلم "میوه ی هندوانه "هلو

"گلابی ...

از ساقه های هوایی کرفس "نی شکر و از

ساقه های زیر زمینی پیاز "سیب زمینی"

سیر "دانه های گندم

جو "بادام و فندق را می توان نام برد.

3- استفاده از گیاهان در تهیه ی روغن مثل

دانه های روغنی آفتاب گردان "پنبه"ذرت"

سویا "و میوه ی زیتون

4- استفاده از گیاهان جهت ادویه برای -

خوشبو و خوش رنگ کردن غذا مثل :

زرد چوبه(ریشه)زعفران( پرچم )

دارچین (پوست ساقه)و فلفل (دانه)

ادویه معمولا در مناطق گرم و مرطوب

به دست می آید.مانند مناطق

پر باران و گرم هندوستان و تایلند.

5- استفاده از گیاهان به جهت تهیه ی

رنگ مثل حنا "پوست گردوی تازه"

انار "روناس"گلبرگ های برخی از

گیاهان

6- استفاده دارویی از گیاهان مانند:

خاکشیر (گرما زدگی)به دانه و

و چهار تخم (گلو درد )گل گاو زبان

(تقویت قلب-اعصاب)

عرق بابونه (تقویت معده "و اعصاب)و...

7- استفاده از گیاهان جهت نوشیدنی

مانند برگ های چای"

 دانه های قهوه و کاکائو.

8- استفاده از ساقه و شاخه های قطور

گیاهان درصنایع چوب "ساخت مبلمان و

در و پنجره

نکته :برنج و چای گیاهانی هستند که

به کم آبی مقاوم نیستند و فقط در مناطق

پر باران کشت می شوند.

آب و هوای مناسب برای تولیدات کشاورزی

گندم در اغلب آب و هوایی کشور کاشت

می شود.

برنج و چای در مناطق گرم "مرطوب و

 

پر باران (مثل کناره ی دریای خزر "

هندوستان "پاکستان"و تایلند)

خرما در مناطق گرم وخشک (بم)

گردو در مناطق سرد و کوهستانی

و ادویه در مناطق گرم و مرطوبی مثل:

 هندوستان رشد می کند.

شخم زدن :شخم زدن موجب

1- افزایش نفوذ پذیری خاک نسبت به آب وهوا

 2-نرم شدن خاک

3- همراه با زیرو رو کردن خاک "

خاک ضعیف رویی با خاک قوی که در زیر -

قرار گرفته مخلوط می شود.

نکته: اگر پشت برگ گیاهی را چرب کنیم

برگ های آن زرد می شوند زیرا دیگر

نمی تواند تنفس کند وگیاه از بین می رود.

در طول روز به دلیل عمل فتوسنتزکربن دی -

 اکسید حاصل از تنفس دوباره توسط گیاه -

جذب می شود ولی در هنگام سب چون

این عمل متوقف می شود کربن دی اکسید

حاصل از تنفس به وسیله ی گیاه جذب نشده

و وارد محیط می گردد.

توجه :عمل تنفس در گیاه هم در شب و هم

در روز انجام می شود.



:: بازدید از این مطلب : 1614
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

 

قابل توجه دانش آموزان کلاس چهارم :

امتحان ریاضی یکشنبه 19 آذر ماه و امتحان

علوم21 آذرماه را فراموش نکنید .از این فرصت  

استفاده کنید و با برنامه ریزی "دوره ای روی

درس ها داشته باشید درس آزمون "میتکران "

سه فصل علوم "واله 

اولیاءگرامی لطفا نظارتی روی کارها ی آنها

داشته باشید .و در یک سطر گزارشی از

فعالیت های آنها نوشته و روز شنبه همراه

خود بیاورند.

قبلا از همکاری شما سپاسگزارم.     کلباسی 

 


 


 

 



:: بازدید از این مطلب : 880
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

ریاضی: آقایان

1-گنجیان پور 2- عرب زادگان 3-حکیمی فرد

4- همدانی 5- امیری 6- تفرشی 7-دادخواه

 9- کریمی 10- مهدوی 11-پهلوانی نزاد -

12- نوری 13-فوده 14-سنایی15-امامی

16-علی رضا عابدی 17-پیکان پور 18- باقریان

19-منتظری 20-مشکاتی 21- دلایلی

22- محمد حسین حیدری23-یزدانی24-رادان

 

علوم:آقایان

1- گنجیان پور 2- عرب زادگان 3- رادمان ترک

4- رادان 5- تفرشی 6-دادخواه 7- کریمی

 8- پهلوانی نزاد -9- نوری 10- فوده 11-سنایی

12- علی رضا عابدی 13- امامی 14- باقریان

15- منتظری 16- دلایلی -17-یزدانی18-سعیدی

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 1455
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

چند توصیه به شما عزیزان

  • دعا و نیایش به انسان آرامش کامل می دهد، آن را تجربه کنیم

 

  • آنچه در دسترس داریم، نعمت های بزرگی هستند که خداوند به ما عطا فرموده، پس قدر آنها را بدانیم تا افزون گردد

 

  • با پدر و مادر خود به گفتگو بنشینیم و درد دل کنیم، چون به نفع ماست

 

  • بدانید حسادت، خشم و عصبانیت، ضربه مهلکی به جسم و روح ما می زند، پس سعی کنیم از این موارد دوری نماییم.

 



:: بازدید از این مطلب : 901
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

نمونه سوال علوم TIMSS پایه چهارم

1- حسین چند دانه را روی پنبه ی مرطوبی که در یک ظرف گذاشته

شده بود "نگه داشت رضا چند دانه ی دیگر از همان نوع را در ظرف

دیگری گذاشت " رویشان را کاملا" با آب پوشاند و ظرف را کنار ظرف 

حسین قرار داد . بعد از دو روز تنها دانه های حسین جوانه زدند.

 

به احتمال زیاد دلیل این موضوع چیست ؟

 

الف )دانه های رضا به هوای بیشتری نیاز داشتند.

ب )دانه های رضا به نور بیشتری نیاز داشتند.

ج )رضا ظرف دانه ها را جایی نگذاشته بود که به اندازه ی کافی

گرم باشد.

د ) رضا باید از یک نوع دانه ی دیگر استفاده می کرد.

 

2- برای آنکه بفهمید دانه های گیاهان در تاریکی بهتر رشد می کنند

یادر روشنایی"می توانید تعدادی دانه را روی چند تکه کاغذ مرطوب  

قرار دهید و :

 

الف )آن ها را در یک محل گرم و تاریک نگه دارید .

ب ) یک گروه را در محلی روشن و گروه دیگر را در محلی تاریک

نگه دارید.

ج ) آن ها را در محلی گرم و روشن نگه دارید.

د ) آن ها را در محلی خنک که یا روشن است یا تاریک "نگه

دارید.

 

3-چیز هایی را در زیر زمین مرطوب دفن می کنیم و چند سال

بعد آن ها را از خاک بیرون می آوریم کدام یک از آن ها به احتمال

زیاد بدون تغییر باقی مانده است ؟

 

الف )یک پوست تخم مرغ

ب )یک فنجان پلاستیکی

ج ) یک بشقاب کاغذی

د ) یک پوست پرتقال

 

4- چهار کودک می توانند یک جسم را که داخل یک کیسه

قرار دارد " بو کنند و لمس کنند "اما نمی توانند آن را ببینند .

کدام یک از موارد زیر یک مشاهدهدر مورد این جسم نیست؟

الف )"یک طرف این جسم صاف است و طرف دیگر آن گود است ."

 ب ) "این جسم بوی نعنا می دهد."

 ج ) "روی این جسم یک برآمدگی وجود دارد."

 د ) "امیدوارم که این یک شیرینی باشد."

  با ارسال جواب امتیاز بگیرید.               موفق باشید :کلباسی

پاسخ صحیح سوالها:1-گزینه الف2- گزینه ب 3- گزینه ب 4- گزینه د



:: بازدید از این مطلب : 1749
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

نمونه سئوالات timss ریاضی کلاس چهارم

1- اگر شما یکی از عددهای زیر را از 900 کم کنید "

پاسخ آن را از 300 بزرگ تر خواهد شد. آن عدد کدام

است ؟

الف)823     ب)712      ج) 667       د) 579

 

2-فرشید 78 صفحه از یک کتاب 130 صفحه ای را

خوانده است او با استفاده از کدام عبارت عددی زیر

می تواند بفهمد چند صفحه ی دیگر باقی مانده است؟

الف )...=78 + 130

 ب) 130=78- .....          

 ج) ....78 -130

  د)هیچکدام 

  

3-شما باید روی هر یک از عدد های ستون الف چه

کاری انجام دهیدتا عدد مقابل آن در ستون ب به

دست آید ؟

ستون الف                     ستون ب

-----------                    -----------

     2                               10

     3                               15

     5                               25

     10                              50

الف) به عدد ستون الف 8 تا اضافه می کنیم.

ب ) از عدد ستون الف 8 تا کم می کنیم .

ج ) عدد ستون الف را در 5 ضرب می کنیم .

د ) عدد ستون الف را بر 5 تقسیم می کنیم.

 

4-جمال می خواست با استفاده از ماشین حساب

1463را با 319 جمع کند. او به اشتباه 319+1263 را

وارد ماشین حساب کرده است. او برای اصلاح

اشتباهش چه کاری می تواند بکند.؟

الف ) عدد 200 را اضافه کند.

ب ) عدد 2 را اضافه کند.

ج ) عدد 2 را کم کند .

د ) عدد 200 را کم کند.

 

5- مجید و حمید در یک زمان خانه را ترک می کنند و با

دوچرخه به مدرسه که 9 کیلومتر تا خانه ی آن ها

فاصله دارد "می روند .

سرعت مجید 3 کیلومتر در 10دقیقه است .چه قدر

طول می کشد تا او به مدرسه برسد ؟

جواب :___________________________ دقیقه

سرعت حمید 1 کیلومتر در 3 دقیقه است . چه قدر

طول می کشد تا او به مدرسه برسد؟

جواب :___________________________ دقیقه

کدام یک از آن ها زودتر به مدرسه می رسد ؟

جواب : ___________________________

 

 

 مهلت ارسال جواب تا عصر جمعه 10 آذر ماه 91                     موفق باشید :کلباسی

جواب صحیح:سوال 1 گزینه د سوال 2 گزینه ج

سوال 3-گزینه ج سوال 4-گزینه الف سوال5-حمید

 



:: بازدید از این مطلب : 2792
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
 
 
 

ç عمود منصف

(

perpendiculaar bisector):

 

عمود به معنی ستون، چوب خیمه و گرز می باشد و در ریاضی خطی که بر یک پاره خط عمود شود و آن را نصف کند را عمود منصف آن پاره خط گویند. خط d عمود منصف پاره خط AB است.

 

 

ç فاصله نقطه از خط:

 

فاصله نقطه از خط کوتاهترین پاره خط بین نقطه و آن خط می باشد. هر گاه از نقطه ای خارج از یک خط بر آن عمودی رسم کنیم، فاصله آن نقطه از پای عمود ، فاصله نقطه از خط نامیده می شود.

PH فاصله نقطه P از خط d می باشد.این فاصله کوتاهترین مسیر از نقطه p به خط d می باشد.

 

 

 

 

ç ترسیم های هندسی:

 

یکی از بخش های هندسه رسم کردن خطوط و اشکال هندسی می باشد. این بخش از هندسه کاربرد زیادی در نقشه کشی ساختمان طراحی صنعتی، معماری، رسم فنی و ... دارد. خط کشی، پرگار، گونیا و نقاله مهمترین ابزار برای کشیدن یک شکل دقیق و منظم می باشند. رسم خط عمود بر یک خط ، رسم عمود منصف یک پاره خط ، رسم نیمساز یک زاویه و ... نمونه هایی از ترسیم های هندسی هستند.

 

 

 


 

رسم کردن خط عمود بر یک خط

 

با استفاده از گونیا می توان از نقطه ای روی یک خط یا خارج آن خطی به آن خط عمود کرد ، در شکلهای زیر روش این کار را مشاهده می کنید.

 


 

رسم کردن عمود منصف یک پاره خط

 


 

رسم کردن نیمساز یک زاویه

 

مراحل رسم:

 

1. از رأس زاویه کمان دلخواهی می زنیم تا اضلاع زاویه را در دو نقطه قطع کند.

 

2. سوزن پرگار را روی این دو نقطه گذاشته و دو کمان می زنیم.

 

3. محل برخورد دو کمان را به رأس زاویه وصل می کنیم.

 


 

رسم کردن خط عمود بر یک خط با پرگار

 

الف) از نقطه خارج از یک خط:

 

سوزن پرگار را روی نقطه مفروض گذاشته، کمانی می زنیم

 

و قسمتی از خط را به پاره خط تبدیل می کنیم سپس

 

عمود منصف این پاره خط را رسم می کنیم.

 

ب) از نقطه روی یک خط:

 

سوزن پرگار را روی نقطه گذاشته و قسمتی از خط را به پاره خط تبدیل می کنیم و سپس عمود منصف آنرا رسم می کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 1666
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

درس آزمون شماره 4 ریاضی

 (مفهوم ضرب و خاصیت های ضرب )

 

1- در عمل ضرب به هر یک از اعداد ضرب یک عامل

ضرب و به جواب ضرب حاصل ضرب گفته می شود .

 

2- اگر دو عامل ضرب را جا به جا کنیم در حاصل ضرب تغییری -

حاصل نمی شود.

                          14x3=3x14 

3- در ضرب چند عدد می توانیم عامل های ضرب را

بوسیله پرانتز دسته بندی کنیم   .4x(8x5)

(4x8)x5                                         

4-اگر دو یا چند عدد را که یکی از آن عدد ها صفر

باشد در هم ضرب کنیم حاصل ضرب صفر می شود

     مثال :      46X635x0x9764=0

5- هر گاه چند عدد را در هم ضرب کنیم در حالت های

زیر یکان حاصل ضرب حتما صفر می شود.

الف ) اگر در بین عدد ها عددی با یکان صفر باشد.

                      مثال :3 x7x10x15=3150

ب) :وقتی در بین عددها "حداقل دو عدد وجود داشته

باشدکه یکان حاصل ضرب آن دو عدد در هم صفر باشد.           

               مثال :17x4x73x...x15 

                            15x4=60

6- حاصل ضرب دو عدد زوج یا چند عدد زوج همیشه یک

عدد زوج است .

                  عدد زوج xعدد زوج =عدد زوج

x…  عدد زوج xعدد زوج xعدد زوج =عدد زوج

7- حاصل ضرب دو یا چند عدد فرد همیشه یک عدد فرد

است .

                عدد فرد xعدد فرد = عدد فرد

x…عدد فرد xعدد فرد xعدد فرد =عدد فرد

8- حاصل ضرب دو عدد در صورتی که یکی از آن ها زوج

ودیگری فرد باشد همیشه یک عدد زوج است .

               عدد زوج xعدد فرد = عدد زوج

9- حاصل ضرب دو یا چند عدد متوالی همیشه زوج

است .(و این اعداد یکی در میان زوج و فرد هستند.)

                   مثال :7 x8x9=56x9=504

10- هرگاه دو عدد زوج متوالی را در هم ضرب کنیم

یکان حاصل ضرب "0" 4 " 8 خواهد شد.

        مثال :224=10x8 =80          16x14

11- هر گاه دو عدد فرد متوالی را در هم ضرب کنیم

یکان حاصل ضرب "3" 5" 9" خواهد شد.

         مثال :195=21x19=399     15x13

12- یک عدد زوج را هر چند بار در خودش ضرب

کنیم .حاصل ضرب یک عدد زوج خواهد شد.

 4x4x4x4=256               96x96x...x96=...6

13- یک عدد فرد را هر چند بار در خودش ضرب کنیم

حاصل یک عددفرد می شود.

مثال:5 x5x5x5x5=3125    77 x77x...x77=...3

---------------------------------------------------------

زاویه:

تعداد زاویه =2 تقسیم بر (تعداد فاصله های بین اضلاع xتعداد اضلاع)

تعداد زاویه های قائمه ی شکل =4 x تعداد مربع ها یا مستطیل ها

تعداد زاویه های قائمه ی شکل =4 xتعداد نقطه ها

شکل دو مورد بالا را در کلاس توضیح داده ایم و در دفتر رسم کرده اید.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 7708
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
درس آزمون شماره (1) بخش عدد نویسی نکات تستی و هوشی
نکته :اگر در هر عددی از سمت راست به سمت چپ برویم ارزش مکانی ارقام آن عدد بیشتر شده.
و اگر در هر عددی از سمت چپ به سمت راست برویم ارزش مکانی ارقام ان عدد کمتر شده.
1- اگر از عدد (1) تا (25) را پشت سر هم و بدون خط فاصله بنویسیم یک عدد چند رقمی داریم؟
جواب :برای به دست آوردن تعداد ارقام اعداد دو رقمی از رابطه ی زیر استفاده می کنیم
9_(2 ضربدر آخرین عدد دو رقمی داده شده ) =تعداد ارقام
9-(2 ضربدر 25)=تعداد ارقام
جواب:برای بدست آوردن تعداد ارقام اعداد سه رقمی از رابطه ی زیر استفاده می کنیم.
108-(3 ضربدر آخرین عدد سه رقمی داده شده )=تعداد ارقام 108-(3 ضربدر 208)=تعداد ارقام
(عدد 108 تعداد ارقام یک رقمی و دو رقمی است.) 108-(624)
516
3-برای شماره گذاری صفحات یک کتاب علمی 2146صفحه ای از چند رقم استفاده می کنیم.
جواب :1107-(4 ضربدر آخرین عدد چهاررقمی داده شده )=تعداد ارقام
1107-(4 ضربدر 2146)
8584-1107 (عدد 1107 تعداد ارقام یک تا سه رقمی است)
7477
4- ارقامی که خط تقارن عمودی دارند تصویرشان در آینه برابر خودشان است . 8 " 7 "5 "1 " 0
وتغییر نمی کنند فقط از راست به چپ می شوند.
مثال:اختلاف عدد 87150 با تصویرش در آینه چقدر می شود.
جواب :تصویر در آینه 05178 می شود 81972=5178-87150
5- چند عدد دو رقمی می توان نوشت که یکان آن 4"3"9"8 و دهگانش 7"4"3"0 وصدگانش 4"0 باشد.
جواب :چون سه رقمی است یک جدول سه ستونی کشیده یکان دهگان صدگان
4 7 4
3 4
9 3
8 0
-----------------------
4 ضربدر 4 ضربدر 1
16 = --4 x -4--- X ---
6- با ارقام (1 "2 "3 "4 "5 "6 ") چند عدد شش رقمی بدون تکرار ارقام می توان نوشت ؟
جواب :برای محاسبه تعداد ارقام باید از بالاترین مرتبه تعداد ارقام را قرار دهیم و بعد در
هر مرحله یک واحد از تعداد آن کم می کنیم.
عدد 720=6x 5x 4 x 3 x 2 x 1
برای بدست آوردن تعداد اعداد متوالی از روش زیر استفاده می کنیم . 1+(عدد اول داده شده -عدد آخر داده شده)
مثال :تعداد اعداد متوالی 37 تا 95 را بدست آورید؟
جواب :59=1+58=1+ (37-95)
اگر بین اعداد را بخواهیم و بین اولین و آخرین (و) باشد از همان روش استفاده کرده فقط منهای یک می کنیم.
برای محاسبه ی تعداد اعداد زوج یا فرد متوالی از روش زیر استفاده می کنیم .
1+تقسیم بر 2 (کوچکترین عدد - بزرگترین عدد )
مثال :تعداد اعداد فرد متوالی 41تا 81 را بدست آورید؟
عدد 16 =1 +20 =1 +تقسیم بر 2 (41-81 )

درس آزمون شماره (2) خط "نیم خط "پاره خط "

1- از یک نقطه بی شمار خط راست عبور می کند.

2- نیم خط دارای ابتدایی مشخص و انتهایی نا مشخص است .

3- برای رسم یک خط کافی است دو نقطه از آن را داشته باشیم .

4- برای محاسبه تعداد پاره خط می توان از راه زیر استفاده کنیم .

2 تقسیم بر (تعداد قسمت ها X تعداد نقطه ها )

5- می دانیم که همیشه تعداد قسمتها یکی کم تر از تعداد نقطه ها است .

6- اندازه طول پاره خط در تعداد پاره خط اثری ندارد.

7- برای بدست آوردن تعداد نیم خط ها اگر نقطه ها روی خط راست باشند تعداد نقطه ها را در عدد 2 ضرب می کنیم .

8- برای بدست آوردن تعداد نیم خط ها اگر روی نیم خط باشند فقط تعداد نقطه ها را می شماریم.

9-می دانیم همیشه تعداد قسمت ها یکی بیشتر از تعداد برش ها است . و بر عکس

10-اگر یک پاره خط را از یک طرف ادامه دهیم دو تا نیم خط می شود .

درس آزمون شماره 3

1-در جمع دو یا چند عدد هرگاه جای عامل های جمع را عوض کنیم (عددها را جا به جا کنیم )در جواب تغییری به -

وجود نمی آید.

2- در جمع و تفریق چند عدد (بیش تر از دو عدد )به صورت افقی بهتره اعداد را با استفاده از پرانتز دسته بندی کنیم

در این محاسبات اول حاصل عملیاتی را که داخل پرانتز است را به دست می آوریم و بعد جمع وتفریق را ادامه -

می دهیم.

 

3- مثال:1577=832+745 =832 +(250+495 ) ---- 832 +250 +495

مثال :1324=763 +561 =(280 +483 ) +561 --- 280 +483 +561

مثال:1601=776+825=(450+326)+(280+545)---- 450+326+280+545

در مورد تفریق به مثالهای زیر توجه کنید.

علی 3500 تومان پول داشت یک یار 700 تومان و بار دیگر 1350 تومان

از پولش را خرج کرد .چند تومان برایش باقی مانده است ؟

باقی مانده ی اول 2800=700-3500

باقی مانده ی دوم 1450=1350-2800

دو مرحله تفریق بالا را می توان در تساوی زیر خلاصه کرد.

1450=2800-1350=1350-(3500-700 )

می توان مقدار پولی را که علی در دو مرحله خرج کرده است با هم -

جمع و یکباره از کل پول کم کنیم.

مبلغی که خرج کرده 2050=1350 +700

مبلغی که باقی مانده1450=2050-3500

این دو مرحله را نیز می توان در تساوی زیر خلاصه کنیم.

1450=3500-2050= (1350 +700 )-3500

دانش آموزان عزیز : مجموعه ای از 3 درس آزمون را یکجا برایتان زدم .می توانید برای حل تمرینها از آنها استفاده کنید.

             ممنون           تهیه شده :کلباسی



:: بازدید از این مطلب : 3098
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 / 9 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

روی ادامه مطلب کلیک کرده بعد از باز شدن روی سوالات کلیک کرده 90 تست ریاضی و علوم و ادبیات کلاس چهارم زده شده.



:: بازدید از این مطلب : 3038
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 / 8 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
 

اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ اَمیرِ­الْمُؤْمِنینَ وَابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا ثارَ اللَّهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَیْكُمْ مِنّى جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِكَ عَلَیْنا وَ عَلى جَمیعِ اَهْلِ الْاِسْلامِ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصیبَتُكَ فِى السَّمواتِ عَلى جَمیعِ اَهْلِ السَّمواتِ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ و لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فیها

سلام بر تو اى ابا عبد اللَّه؛ سلام بر تو اى فرزند رسول خدا؛ سلام بر تو اى فرزند امیر المؤمنین و اى فرزند سیّد اوصیا؛ سلام بر تو اى فرزند فاطمه زهرا سیّده زنان اهل عالم؛ سلام بر تو اى كسى كه از خون پاك تو و پدر بزرگوارت خدا انتقام مى‏كشد؛ و از ظلم و ستم وارد بر تو دادخواهى مى‏كند. سلام بر تو و بر ارواح پاكى كه در حرم مطهرت با تو مدفون شدند. بر جمیع شما تا ابد از من درود و تحیت و سلام خدا باد. تا دلیل و نهار در جهان بر قرار است. اى ابا عبد اللَّه همانا تعزیتت (در عالم) بزرگ و مصیبتت در جهان بر ما شیعیان و تمام اهل اسلام سخت و عظیم و ناگوار و دشوار بود. و تحمل آن مصیبت بزرگ در آسمانها بر جمیع اهل سموات نیز سخت و دشوار بود. پس خدا لعنت كند امتى كه اساس ظلم و ستم را بر شما اهل بیت رسول بنیاد كردند و خدا لعنت كند امتى را كه شما را از مقام و مرتبه (خلافت) خود منع كردند و رتبه‏ هایى كه خدا مخصوص به شما گردانیده بود، از شما گرفتند

بقیه در ادامه مطلب



:: بازدید از این مطلب : 1366
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 / 8 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

 

تکلیف ریاضی برای روز یکشنبه 28 آبان ماه

(با دقت و نوشتن تمام عملیات ها )

1- از خمس پولی 280 تومان کم کردیم

4650 تومان باقی ماند .تمام پول چند تومان بوده است ؟

 

2- ربع قیمت یک کلاه 700 تومان است دو برابر قیمت آن چند تومان است ؟

 

3- دو برابر صدگان هزار منهای 5 چه

عددی می شود؟             4659950     

  

              

4- در عدد 8726459004 به ترتیب بزرگ

ترین رقم در چه مرتبه ای قرار دارد و رقم

بزرگ ترین مرتبه کدام است ؟

 

5- چهار ساعت و یک سوم ساعت  چند  دقیقه است ؟

 

6- پول احمد و محمد مساوی بود احمد -

یک اسکناس 200تومانی به محمد داد و

 50 تومان گرفت حالا پول احمد چند تومان

از پول محمد کمتر است ؟

 

7- طرف دوم تساوی =(3-8 )4x را کامل کنید ؟

 

8- برای عبارت زیر شکل بکشید ؟مساله بسازید؟

                                     =(4+3 ) 3x

 

 

9- یک لوله ی فلزی به طول 24 متر را با

سه برش به قسمت های برابر تقسیم کردیم طول هر قسمت چندمتر می باشد

 

10- تفاضل کوچک ترین و بزرگ ترین عدد

چهار رقمی با ارقام 8"2"0"5 چه عددی است ؟

 

11 اختلاف سن علی و محمد 17 سال

است اگر علی در 8 سال پیش 24 ساله بوده باشد . سن کنونی محمدچند سال است؟

 

12-در یک صف حسین از سمت چپ نفر

هفدهم و از راست نفر نهم است .چند نفر در این صف هستند؟

 

13- با این ارقام 4و0 و 8 چند عدد دو رقمی می توان نوشت ؟

 

14- تفاوت عدد (18711 )و تصویرش در آینه برابر است با ...

 

15- در شماره گذاری صفحه های یک

کتاب 707 صفحه ای چند عدد سه رقمی به کار رفته است؟

 

16-اگر حسن 370 تومان پول داشته باشد

و احسان69 تومان بیش تر از مهدی و

73 تومان کم تر از حسن داشته باشد پول حسن و مهدی چقدر است ؟

 

17- محمد برای خرید دو مداد 450 ریالی و

سه خط کش 880 ریالی 150 ریال کم دارد. چند ریال پول دارد؟

 

18- روی یک پاره خط 20 نقطه میگذاریم در

کل چند تاپاره خط داریم ؟(نوشتن فرمول آن فراموش نشود)

 

19- اگر سه ده تایی "سه صدتایی"و سه

هزاذتایی به من اضافه کنید کوچک ترین

عدد شش رقمی می شوم من چه عددی هستم ؟

 

20- مقایسه کنید .و علامت مناسب بگذارید؟

8900 ...8093           8009 ....8309   8390....3908

       



:: بازدید از این مطلب : 811
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 / 8 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

به نام خدا

آزمون عملکرد شناسایی- علوم - پایه چهارم

هدف: شناخت سلول و اجزاء آن

وسایل:مداد،کاغذ،تصویراجزاء سلول،

فعالیت: فرزند گلم نام هرسلول را در پایین آن نوشته وسپس در جدول نام اجزاء یک سلول را بنویس.

وطرز کار آن را هم توضیح بده.(دو نمونه سلول دیگر خودت مثال بزن)

 

سلول سلول سلول سلول

...................... ........................ ........................ ......................

 

 

 

اجزای سلول

 

 

 

 

 

 

 

ارزشیابی

ردیف

مولفه ها

5

4

3

2

1

1

نام هر سلول را در پایین آن به درستی می نویسد.

 

 

 

 

 

2

اجزاءاصلی سلول را به درستی در جدول می نویسد.

 

 

 

 

 

3

به شناخت بیشتر خصوصیات سلول هاعلاقمند می شود.

 

 

 

 

 

نوابی ]
 
 


:: بازدید از این مطلب : 3005
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 24 / 8 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

به نام خدا

آزمون عملکرد نمونه کار- ریاضی- پایه چهارم

هدف :شناخت انواع زاویه

وسایل:کاغذ – چسب مایع- چوب کبریت

فعالیت:فرزند گلم با استفاده از وسایلی که در اختیار داری زاویه راست ،باز و تند درست کن.

 

زاویه راست زاویه باز زاویه تند

................................... .................................. ....................................

ارزشیابی

ردیف

انتظارات

خ خ

خ

ق ق

ن ت

1

انواع زاویه را به درستی روی کاغذ می چسباند.

 

 

 

 

2

برای درست کردن زاویه راست از گونیا استفاده می کند.

 

 

 

 

3

این کار رابا دقت و تمیز انجام می دهد.

 

 

 

 

توضیح :اینکه باید سر چوب کبریت ها در راس زاویه قرار بگیرد.چون تصویر از سایت گرفته شده قابل تغییر نبود.
[ نوابی ]
 
آزمون های عملکردی به آن دسته از آزمون ها گفته می شود که فرایند و نتایج یادگیری فراگیران را به طور مستقیم مورد سنجش قرار می دهد .

 

با توجه به اینکه بخش زیادی از اهداف و انتظارات آموزشی در حیطه ی مهارت ها قرار دارد یعنی در بسیاری از موارد نتیجه ی یادگیری فراگیران،کسب مهارت و به کار بردن شناخت هاست . به عبارت دیگر تنها دانستن یک موضوع کافی نیست و به کار بردن آن لازم است و مناسب ترین راه ارزشیابی واقعی از عملکرد و توانایی فراگیران آزمون های عملکردی می باشد .

 


:: بازدید از این مطلب : 3579
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 / 8 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

با سلام .

 

اسامی دانش آموزانی که از سوال -

امتیازی روزجمعه امتیاز کسب کردند.

به ترتیب :

آقایان :1- پهلوانی نزاد 2- سنایی

3 - بدری زاده 4- نوری 5- دلایلی

6-بهرامی 7- مهرابی 8- کریمی

9- رادان 10-حکیمی فرد11-امامی

12 -ایزدی 13 مشکاتی 14-دهقانی

15- یزدانی 16-گنجیان 17- تفرشی

18-علیرضا عابدی19- همدانی

 

ممنون :کلباسی



:: بازدید از این مطلب : 1024
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 / 8 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

 

اسامی دانش آموزانی که امتیاز کسب کردند.(علوم)

آقایان:

1-بهرامی 2- فوده 3- تفرشی 4- منتظری

 

5- محمد حسین منتظری 6- گنجیان 7-تیموری

 

8-چائی چیان 9- محمد خانی 10- محمد حسین حیدری

11-متین مهرابی



:: بازدید از این مطلب : 1400
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 / 8 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

1- 1- اگر درون یک ظرف پر از آب "گیاهی آبزی داشته باشیم و نور آن را با یک لامپ تامین کنیم چه رنگی برای افزایش رشد گیاه مناسب تر است ؟

 

 

2- 2- 2روی سطح برگ های بعضی از گیاهان بیابانی را کرک پوشانده به نظر شما علت چیست ؟

 

 

3- 3-تحقیق کنید در مناطق کوهستانی و سردسیر برگ گیاهان چگونه است؟

 

4-تحقیق کنید در کدام گیاه غذاسازی در برگ انجام می شود ولی در ساقه اندوخته می شود؟

مهلت ارسال جواب تا روز دوشنبه جواب را ارسال کنید و امتیاز یگیرید.

مهلت ارسال جواب تمام شد . جواب صحیح در ادامه مطلب زده شد .



:: بازدید از این مطلب : 2207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 / 8 / 1387 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

1-حاصل تفریق دو عدد 953725و 695741 کدام است ؟

 

الف )158074   ب) 257082  ج) 157082   د) 257984

 

2- حاصل جمع بزرگ ترین عدد شش رقمی با رقم های غیر تکراری و کوچک ترین عدد پنج رقمی کدام است ؟

 

الف )987654  ب) 997654   ج) 908765  د) 876056

 

3- سه برابر کوچک ترین عدد چهاررقمی که رقم های آن غیر تکراری و بزرگتر از 3 باشندبرابر با چه عددی است؟

 

4- چه زمانی عقربه های ساعت شمار و دقیقه شمار زاویه ی

راست می سازند ؟

الف )3:00  ب) 12:15   ج)18:00   د)7:45

 

5- در جای خالی کدام یک از اعداد زیر را می توان نوشت ؟

 

3750 -5970(....+1200 )-5970

 

الف )2550   ب)3750   ج) 4770  د)5970

 

6- مجموع 5 عدد فرد متوالی 105 می باشد عدد بزرگ تر چند است ؟

الف )21    ب) 25    ج)17       د) 27

 

7- فاصله ی مراکز دو دایره از یکدیگر 30 سانتی متر است قطر دایره ی کوچک 6 سانتی متر و قطر دایره ی بزرگ 10 سانتی متر .کوتاه ترین فاصله ی دو دایره از یکدیگر چند سانتی متر است ؟

 

الف)12     ب)14    ج)26        د)22

 

8- مریم 25 سال سن دارد که 4 سال از خواهرش بزرگتر و 7 سال از برادرش کوچک تر می باشد مجموع سن این سه نفر در سه سال قبل چند سال بوده است ؟

الف)75      ب) 69    ج) 78   د)88

 

9- طنابی را 4 برش مساوی دادیم طول هر قطعه 18 سانتی متر شد اندازه ی اولیه ی طناب چند سانتی متر بوده است ؟

الف )54    ب) 72    ج)90    د)108

 

10- در یک صف نوید از سمت راست نفر سیزدهم و از سمت چپ نفر هفدهم است در این صف چند نفر هستند؟

الف )17     ب) 29      ج)  30     د)31 

 

11- طرف دوم تساوی  30-60-90 کدام است ؟

الف) 30 -(60 +90 )

ب)  (30 +90 )-90

ج ) (30+60)-90

د )  30 +(60-90)  

 

12-در یک باغ 5 ردیف و در هر ردیف 64 نهال سیب و 30 نهال گیلاس کاشته شده است .تساوی مربوط به آن را به طور کامل بنویسیدو جواب را بدست آورید؟(با شکل )

 

 

 

13- سعید 4657 تومان دارد او 470 تومان بیش تر از سینا دارد سینا 200 تومان کمتر از عرفان دارد مجموع پول این سه نفر چه قدر است ؟

 

الف)12831   ب)13231   ج)15111  د)14711

 

 

 

اقا پسرای خوبم :فقط جواب سوالها را بنویسید.

با ارسال جواب 10 تست صحیح امتیاز بگیرید.  مهلت تاروز جمعه 



:: بازدید از این مطلب : 1376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 / 8 / 1387 | نظرات ()