نوشته شده توسط : الهه کلباسی



:: بازدید از این مطلب : 2484
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

تست هوش

 

 

تست هوش

تست هوش

 

در این مطلب سه تست هوش برای شما عزیزان قرار داده شده است که میتوانید با پاسخ دادن به آنها بهره ی هوشی خود را بسنجید.

تست هوش اول-تست هوش پیچیده!

در این تست هوش میتوانید بفهمید که آیا مغز شما از کار افتاده است!؟

 

جای علامت سوال چه عددی میشه گذاشت؟

1=5

2=25

3=125

4=625

؟=5

قبل از دیدن جواب یکم فکر کنید!

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

جای علامت سوال باید عدد ۱ را قرار داد!

اگر قبول ندارید خط اول را به یاد بیاورید:۵=۱

نتیجه*گیری اخلاقی:

مسائل ساده زندگی را بیخود پیچیده نکنید!

 


تست هوش

تست هوش

 

تست هوش دوم-تست هوش ۱ میلیون دلاری

شخصی در یک تست هوش در دانشگاه که جایزه یک میلیون دلاری براش تعیین شده بود شرکت کرد ، سوالات این مسابقه به شرح زیر میباشد :

 

۱ -جنگ ۱۰۰ ساله چند سال طول کشید؟

الف-۱۱۶ سال ب-۹۹ سال ج-۱۰۰ سال د- ۱۵۰ سال

آن شخص از این سوال بدون دادن جواب عبور کرد .

 

۲-کلاه پانامایی در کدام کشور ساخته میشود؟

الف-برزیل ب-شیلی ج-پاناما د-اکوادور

آن از دانشجویان دانشگاه برای جواب دادن کمک خواست .

 

۳-مردم روسیه در کدام ماه انقلاب اکتبر را جشن میگیرند؟

الف-ژانویه ب-سپتامبر ج-اکتبر د-نوامبر

آن شخص از خدا کمک خواست .

 

۴-کدام یک از این اسامی اسم کوچک شاه جورج پنجم بود؟

الف-ادر ب-البرت ج-جورج د-مانویل

آن شخص این سوال رو با پرتاب سکه جواب داد .

 

۵-نام اصلی جزایر قناری واقع در اقیانوس ارام از چه منبعی گرفته شده است؟

الف-قناری ب-کانگرو ج-توله سگ د-موش صحرایی

آن شخص از خیر یک میلیون دلار گذشت .

 

اگر شما فکر میکنید که از آن شخص باهوش*تر هستید و به هوش او می*خندید، پس لطفا به جواب صحیح سوالات در زیر توجه کنید:

.

.

.

.

.

.

۱- جنگ ۱۰۰ ساله( ۱۴۵۳-۱۳۳۷ میلادی) به مدت ۱۱۶ سال به درازا کشید.

۲- کلاه پانامایی در کشور اکوادور ساخته میشود.

۳- انقلاب اکتبر روسیه در ماه نوامبر جشن گرفته میشود.

۴- نام کوچک شاه جورج البرت بود.(در ۱۹۳۶ او نام کوچک خود را تغییر داد.)

۵- توله سگ. در زبان اسپانیایی INSULARIA CANARIA که در فارسی به معنی جزایر توله سگها است.

 

 

تست هوش

تست هوش سوم


 

 

تست هوش

 

در یک جنگ ۱۰۰ سرباز شرکت کردند و جراحاتی برداشتند. آمار جراحات به شرح زیراست:

۷۰ نفر دست راستشان را از دست دادند

۷۵ نفر دست چپشان را از دست دادند

۸۰ نفر پای راست

۸۵ نفر پای چپ از دست دادند.

حد اقل تعداد افرادی که هر ۴ عضوشان را از دست دادن چندتاست؟

یکم فکر کنید بعد جواب بدید...

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

اینهم جوابش:

۱۰ نفر

مجموع عضو های از بین رفته ۳۱۰ عضو که در بهترین حالت ۹۰ نفر سه عضوی و ۱۰ نفر ۴ عضوی می شود.اگر x تعداد ۴ عضوی و y تعداد ۳ عضوی

۴x + 3y=310

x+y=100

درنتیجه:

y=90

x=10

 

 






:: بازدید از این مطلب : 3459
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

یک نفر از اساتید دانشکده شهر آتن پایتخت یونان چندی پیش عددی را کشف کرد که خصایص عجیبی دارد.

آن عدد:۱۴۲۸۵۷ میباشد.

اگر عدد مذکور را در دو ضرب کنیم، حاصل: ۲۸۵۷۱۴ میشود! (به ارزش مکانی ۱۴ توجه کنید).

اگر این عدد را در سه ضرب کنیم حاصل: ۴۲۸۵۷۱ میشود!(به ارزش مکانی ۱ توجه کنید).

اگر این عدد را در چهار ضرب کنیم حاصل: ۵۷۱۴۲۸ میشود!( به ارزش مکانی ۵۷ توجه کنید).

اگر این عدد را در پنج ضرب کنیم حاصل: ۷۱۴۲۸۵ میشود!(به ارزش مکانی ۷ توجه کنید).

اگر این عدد را در شش ضرب کنیم حاصل: ۸۵۷۱۴۲ میشود! (سه رقم اول با سه رقم دوم جا بجا شده)

اگر این عدد را در هفت ضرب کنیم حاصل: ۹۹۹۹۹۹ میشود!

لطفا ضربهای بالا را خود شما نیز انجام دهید و حاصل را با عدد اصلی مقایسه کنید.



:: بازدید از این مطلب : 1958
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

دلم میخواهد زندگی را از زاویه ای دیگر ببینم.

دوست دارم نگاه هندسی به زندگی داشته باشم و محیط پیرامون خود را با دیدی نو محاسبه کنم.

دلم میخواهد مساحت عمرم را بسنجم و به شخصیتم شکل مناسبی بدهم.

میتوانم زندگی را مربعی فرض کنم که اضلاع ان را ایمان- هدف -امیدو عشق تشکیل داده اند یا مثلثی

که زاویه های ان علم-ایمان و انسانیت باشد.

میتوانم مرکز دایره حیاتم را انتخابهای خوب قرار دهم.

چرا سطحی بیندیشم ؟ وقتی دوست دارم به افکار و زندگیم عمق دهم و میتوانم حجم معنویتم را افزون سازم.

من میتوانم از نقطه های خط عمرم خطی مستقیم در جهت خوبی و مهربانی ترسیم کنم.

من دلم میخواهد زندگیم بر قاعده پاکی استوار باشد.به موازات حق پیش بروم و زاویه دیدم باز باشد.

وقتی این قدر توانایی دارم چرا شکل غیر منتظم باشم و از میان خطوط خط های شکسته و منحنی را

برگزینم؟

من میتوانم منشوری باشم شفاف که از هر سو جلوه ای خاص دارد.

منشوری که نور را به راحتی تجزیه میکند و فضا را با رنگهای دلپذیر و جذاب محبت-امید-عشق-   عرفان و... می اراید .



:: بازدید از این مطلب : 1820
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

مقدمه :

حل مسأله ، یکی از هدف های اصلی آموزش ریاضی است . « شورای ملی معلمان ریاضی » (NCTM  ) در آمریکا و کانادا ، بر لزوم وجود « حل مسأله » در ریاضیات مدرسه ای ، تأ کید کرده و اظهار می دارد که حل مسأله ، قسمت مهم و اصلی ریاضی است .بدون آن ، ریاضی ، تنها مجموعه ای از تمرین ها و مهارت ها ، و نوعی فریب برای دانش آموزان خواهد بود. حل مسأله ، علاوه بر ارزش حیاتی که در ریاضیات دارد ، در شاخه های دیگر علوم نیز ، کاربرد های فراوانی دارد و اغلب این کار برد ها ، منجر به طرح مسائل مهمی در ریاضیات می شوند .به عبارت دیگر «حل مسأله» ، می تواند ارتباط ریاضی را با دیگر شاخه های علوم ، تقویت کند .از نظر ذهنی ، فرآیند حل مسأله دارای حرکت و فعالیت است و به عنوان یکی از عوامل تشویقی و نیروی محرکه ای برای فعالیت دانش آموزان محسوب می شود . حل مسأله ، شادی بخش است و در پرورش حس خلاقیت انسان ، نقش مؤثری دارد ، به طوری که از آن ،به عنوان یک هنر نام برده می شود .به علاوه ، هنر حل مسأله برای درک ریاضیات و قدر دانی از آن که یک هدف آموزشی است لازم و ضروری است .

تعریف حل مسأ له و تفاوت آن با حل تمرین:

مسأ له ، موقعیتی جدید و نا آشناست که مسأله حل کن ، نمونه و الگوی از آن در ذهن ندارد و در نتیجه ، روش سریع ارائه ی راه حل را نمی داند . در حالی که تمرین ،موقعیتی تکراری است و ممکن است در مقایسه با تجارب قبلی ، تنها در جزییات ، فرق داشته باشد.در تمرین خلاقیت و ابتکار کمتر به چشم می خورد.و بیشتر تسلط بر مهارت های از قبل آموخته شده مورد نظر است.

ممکن است یک تکلیف برای یک دانش آموز،« مسئله » باشد و برای دانش آموز دیگر ، یک « تمرین » تلقی شود. لذا مسئله از مفهوم نسبی برخوردار است .بنابراین در کلاس درس ریاضی  نمی توان از هر تکلیفی به عنوان « مسئله » استفاده کرد .بنابر این ، انتخاب مسئله مناسب و راهنمایی های درست معلم می تواننددر کارایی حل مسئله ، تأ ثیر مستقیمی داشته باشد .

معرفی مدل K- W – D-  L :

یک کودک ممکن است قادر به کار کردن در یک سطح ذهنی مشخص باشد ، اما کار مشارکتی با کسانی که تواناتر از او هستند، این امکان را برای به وجود می آورد تا بتواند توانمندی های خود را تا سطح بالاتری افزایش دهد .تحقیقات انجام شده در رابطه با نقش کار گروهی در کلاس درس ریاضی ، به نتایج متنوعی رسیده است .کسب و رشد مهارتهای اجتماعی ، گوش دادن ، نوشتن ، سازگاری و رسیدن به توافق عمومی ، دفاع از ایده ها و بهبود آنها ، از جمله این نتایج هستند.

در نتیجه ، تشکیل این گروه ها بدون سازماندهی مناسب ، باعث سردرگمی دانش آموزان و بی نتیجه ماندن فرآیند حل مسئله خواهد شد .بنابراین ، ارائه ی الگو های مناسب برای کار گروهی در کلاس درس ریاضی ، ضروری است. یکی از الگو های سازماندهی گروهای کوچک در کلاس درس و نظارت بر اعمال آنها ، مدل K- W – D-  L  است : که توسط دانشگاه می سی  سی پی ابداع شده است .این مدل شامل چهار مرحله است و هر گروه ، پس از ارائه ی مسئله توسط معلم وطی چهار مرحله نتایج کار خود را اعلام می کنند .این چهار مرحله عبارتند از :

الف) K : چه می دانم ؟

ب ) W : چه چیزی را می خواهم بیابم ؟

پ ) D : چه کار کردم ؟

ت ) L : چه یاد گرفتم ؟

این چهار مرحله ، سازگاری زیادی با مدل چهار مرحله ای حل مسئله ی پولیا دارد که شامل فهمیدن ، طراحی نقشه ، اجرای نقشه و دو باره نگری است.

مرحله K : چه می دانم ؟

این مرحله شامل خواندن ، توضیح دادن ، بحث کردن و کشیدن شکل و نمودار است تا از طریق آن مسأله را بهتر فهمید. در این مرحله معلم باید به دانش آموزان کمک کند تا اطلاعات را تنظیم و دسته بندی کنند تا دچار بحران فکری نشوند.

مرحله W : چه چیزی را می خواهم بیابم ؟

در این مرحله دانش آموز باید مجهول را شناسایی کند و در مورد آن با دانش آموزان گروه خود به توافق برسد.طرح اولیه راه حل مسأله در این مرحله شکل می گیرد.

مرحله D : چه کار کردم ؟

این مرحله به آنها کمک می کند تا آگاهانه در مورد نقشه ها و روند حل مسأله فکر کنند وآن را ارزیابی نمایند.در واقع باید در این مرحله ، راه حل های ارائه شده را بهبود و اصلاح کنند.

مرحله L : چه یاد گرفتم ؟

در این مرحله هر دانش آموز به تنهایی ، راه حل مسأله و برداشت های خود را یادداشت می کند  و آن را برای دیگران می خواند و از آن دفاع می کند و به سایرین نیز اجازه ی بررسی و نظر می دهد. در این مرحله دانش آموزان می توانند از گروه های دیگر کمک بگیرند که چگونه به جوا ب رسیدند. در پایان نیز اعضای گروه می توانند علاوه بر گزارش های فردی ، نتایج حاصل را به صورت گروهی نیز به معلم تحویل دهند. معلم باید فضایی را فراهم آورد که تک تک دانش آموزان در فعالیت شرکت کنند.

                                                    موفق باشید.



:: بازدید از این مطلب : 2192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 15 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

همشاگردی سلام، همشاگردی سلام...

همشاگردی سلام

دوباره هوا، هوای رفتن به مدرسه شده، کتاب های نوی ورق نخورده، دفتر های سفید، خودکارهای نو، مدادهای نتراشیده و ...

برای این که اولین روز مدرسه برای ما و دانش آموز تبدیل به روزی فوق العاده شود، خواب کامل شب قبل را فراموش نکنید. با این که شاید عادت کرده باشیم که بچه ها در فصل تابستان دیر بخوابند و دیر از خواب بیدار شوند، اما این عادت باید در دوران مدرسه کنار گذاشته شود. پس بچه ها باید بدانند که شب قبل از شروع مدرسه باید خوب بخوابند تا روزی خوب را تجربه کنند. بعلاوه صبحانه را فراموش نکنید. قبل از رفتن به مدرسه زمانی را برای خوردن صبحانه ای مغذی و سلامت تعیین کنید.

در ضمن بچه ها باید از همان روزهای اول مدرسه عاداتی خوب و مناسب در مورد درس و تکالیف مدرسه داشته باشند. به بچه ها تاکید کنید که به موقع و سر ساعت تکالیف خود را انجام دهند.همچنین به کودکان یاد دهیم که مدرسه مکان درس و تفریح در کنار هم است. می توان در مدرسه و با رعایت قوانین تفریح و شادی هم داشته باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 1808
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

موتور صابونی

موتور صابونی

 

آیا تا به حال فکر کرده اید که با صابون یک قایق را به حرکت درآورید؟! سوال عجیبی است نه؟ در اینجا ما می خواهیم این کار را انجام دهیم البته برای قایقی کوچک در وان یا تشت حمام!

موتور صابونی

 

وسایلی که برای انجام این کار نیاز دارید عبارتند از :
مقوای زخیم

صابون مایع

یک ظرف بزرگ آب

از یک مقوای نسبتا ضخیم قایق کوچک مستطیل شکلی به طول 5 و عرض 5/2 سانتی متر مطابق الگوی زیر بسازید.

موتور صابونی

 

همچون شکل فوق بخش انتهایی قایق را سوراخ نمایید. حال قایق را بر سطح آب قرار داده و مقداری صابون مایع در سوراخ قایق بریزید.
موتور صابونی

بله! قایق شما در نهایت شگفتی شروع به حرکت می کند!! سفر به خیر!

موتور صابونی

 

دلیل اینکه صابون مایع باعث حرکت قایق کاغذی می شود، این است که صابون کشش پوسته سطحی آب پشت قایق را از بین می برد و آن را به این ترتیب به سمت جلو به حرکت در می آورد! زمانی قایق از حرکت می ایستد که صابون کشش سطحی آب را در تمام دریاچه کوچکتان از بین برده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 1895
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

جلیقه نجاتی از پوست پرتقال:

تردستی در آشپزخانه (2)

 

به نظر شما پرتقال با پوست سنگین تر است یا بدون آن پوست؟
حتما الان با خودتان می گویید چه سوال بی ربطی! خب معلوم است با پوست سنگین تر
 
است. اگر این طور فکر می کنید ظرفی را پر از آب کرده و یک پرتقال با پوست و یک پرتقال بدون
 
پوست را در آن بیاندازید. حدس می زنید چه اتفاقی بیفتد؟
 
بله همان طور که خواهید دید در نهایت تعجب، پرتقال بدون پوست به زیر آب رفته و پرتقالی که
 
دارای پوست است مثل یک شناگر ماهر روی آب می ماند!
 
تردستی در آشپزخانه (2)

اما علت این پدیده چیست؟ اگر به دقت به پوست پرتقال نگاه کنید می بینید که کیسه های

خیلی ریزی در آن وجود دارند که هوا درون آن ها محبوس است.

این کیسه های کوچک درست مثل جلیقه نجات عمل کرده و باعث می شوند پرتقال روی آب

شناور بماند، اما بقیه میوه هایی که این جلیقه های کوچک را ندارند و شنا هم بلد نیستند به

راحتی به زیر آب رفته و غرق می شوند!

 

تردستی در آشپزخانه (2) تردستی در آشپزخانه (2)

 

توجیه علمی این اتفاق بر می گردد به صدها سال قبل و به دانشمند معروفی به نام

ارشمیدس. احتمالا شما نیز نام این دانشمند را همراه با جمله معروف "یافتم!

 یافتم!" وی در حمام شنیده اید!

 

اما آنچه که وی یافته بود مسلما سنگ پا نبوده! بلکه در واقع یکی از مهم ترین قوانین فیزیک که

امروزه در ساخت انواع شناور هایی همچون کشتی کاربرد دارد، بوده است.

 

وی در آن روز به یاد ماندنی وارد وانی پر از آب شد و مشاهده کرد که با ورودش به آن مقدار

زیادی از آب به بیرون سرازیر شد. به این ترتیب وی کشف کرد که از آن جایی که وی به جای آن

حجم آب خالی شده، قرار گرفته از جانب آب درون وان به وی نیرویی وارد می شود که موجب

احساس سبکی در وی شده و این نیرو برابر است با وزن آب خالی شده از وان!

 

این نیرو که پس از آن نیروی ارشمیدس نام گرفت در محاسبات اجسام شناور در آب

به شدت به کار می رود. حال اگر وزن جسمی از وزن آب خالی شده کمتر باشد آن جسم روی

آب شناور می شود و اگر بیشتر باشد غرق می شود.

موفق باشید.



:: بازدید از این مطلب : 1553
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

 

کتاب علوم پایه دوم ابتدایی آشنایی دانش آموزان با پدیده ی آتشفشان مفید به نظر می رسد. این پست برای کمک به دانش آموزان به منظور آشنایی بیش تر با پدیده ی آتشفشان نوشته شده است. همچنین چگونگی ساختن یک مدل از کوه آتشفشانی، با استفاده از مواد ساده ای که در هر محیطی در دسترس است ذکر گردیده است. امیدوارم که این پست منجر به کشفیات و تجربیات پایداری برای دانش آموزان شود . این فعالیت در دو مرحله طراحی شده است : نخست ساختن کوه آتشفشانی و سپس چگونگی ایجاد فوران در کوه آتشفشانی.

 

 

مواد مورد نیاز برای ساختن کوه آتشفشانی :

 

  • جعبه متوسط
  • بطری خالی نوشابه یا آب معدنی
  • چسب نواری
  • کیسه ی پلاستیکی مچاله شده
  • روزنامه
  • آب
  • آرد
  • رنگ گواش

 

مراحل ساخت کوه آتشفشانی :

جعبه ای به اندازه ی متوسط تهیه کنید و جایی را که برای برش در نظر گرفته شده است را علامت بزنید . جعبه را با استفاده از قیچی برش بزنید ولی تکه های اضافی را دور نیندازید و آن ها را به نوارهایی سه سانتیمتری برش بزنید .

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

 

بطری را در میان جعبه قرار دهید و دایره ای را بزرگ تر از اندازه ی ته شیشه روی جعبه رسم کنید. این شیشه محل اصلی کوه آتشفشانی را در درون جعبه مشخص می کند و ارتفاع بطری نشان دهنده ی بلندی کوه آتشفشانی شما است.

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

 

بطری را با استفاده از چسب به صورت محکم در ته جعبه بچسبانید.

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

 

کیسه های پلاستیکی را مچاله کنید و در اطراف بطری قرار دهید و نوارهای برش زده سه سانتی متری با استفاده از چسب نواری به کیسه های پلاستیکی مچاله شده بچسبانید به طوری که ساختار آتشفشان محکم و پابرجا باشد و دهانه ی شیشه با نوارها مسدود نگردد.

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

 

آرد را با مقداری آب مخلوط کنید طوری که به حالت خمیر نرمی درآید و بتوان آن را به راحتی با تکه های بریده ی روزنامه به بدنه ی کوه آتشفشانی چسباند. به جای استفاده از خمیر اگر چسب چوب در دسترس دارید می توانید استفاده کنید. کار چسباندن تکه های روزنامه را آن قدر ادامه دهید که کوه آتشفشان به ساختار نهایی خود برسد. در آخر ته جعبه را هم با تکه های روزنامه بپوشانید. برای تمیز ماندن فضای کاری می توانید دو ورقه ی بزرگ روزنامه را در زیر جعبه پهن کنید.

 

کوه ساخته شده را به مدت سه ساعت نگه دارید تا کاملا خشک شود. سپس با استفاده از رنگ گواش کوه را بنا به سلیقه ی خود رنگ آمیزی کنید . می توانید ته جعبه را سبزرنگ کنید به نشانه ی درختان و علفزارهای پای کوه. کوه را قهوه ای به نشانه ی سنگ های روی کوه و آسمان را آبی رنگ آمیزی کنید. پس از خشک شدن کامل رنگ ها کوه شما برای انجام پدیده ی آتشفشان آماده است.

 

 مراحل ایجاد پدیده ی فوران در کوه اتشفشانی:

 

برای ایجاد پدیده ی فوران در پایه های ابتدایی بهتر     است که از موادی استفاده شود که از نظر ایمنی کاملا سنجیده شده باشند. برای ایجاد این فوران می توانید مقداری سرکه را در بطری درون کوه آتشفشان بریزید و سپس مقداری جوش شیرین را به آن اضافه کنید. در این صورت بر اساس واکنش هایی که بین سرکه و جوش شیرین رخ می دهد شما شاهد فوران کوه آتشفشانی هستید. می توانید در پایه های بالاتر این مطلب را به شاگردان متذکر شوید که گازی که از آتشفشان حاصل می شود دی اکسید کربن است و برای اثبات حرف خود می توانید کبریت شعله وری را به دهانه ی آتشفشانی ساخته شده ی خود نزدیک کنید و شاهد این باشید که گاز دی اکسید کربن حاصل از پدیده موجب خاموش شدن کبریت می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 2517
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

درون تخم مرغ را ببینید!

درون تخم مرغ را ببینید!

 

یک سوال :

شما چگونه می توانید بدون شکستن پوست تخم مرغ محتویان درونی آن را مشاهده کنید ؟

 

برای یافتن پاسخ این سوال لیوانی را تا نیمه با سرکه سفید پر کنید . تخم مرغ را در لیوان قرار دهید.

 

به محض قرار دادن تخم مرغ در سرکه شما متوجه وجود حباب هایی در اطراف تخم مرغ خواهید شد که حاصل ایجاد واکنش شیمیایی بین پوسته تخم مرغ و سرکه سفید است. هم چنین تخم مرغ را در سرکه به صورت شناور می بینید که آن هم به دلیل وجود تشکیل حباب هایی در اطراف تخم مرغ است .

 

اکنون سر لیوان را بپوشانید و به مدت یک هفته در یخچال نگه داری کنید. شما هر روز به لیوان سر بزنید و برای این که نتیجه ی بهتر بگیرید سرکه مانده را با سرکه ی تازه عوض کنید .

بعد از حدود یک هفته تخم مرغ شما بدون پوسته در لیوان است و تنها غشا خود را حفظ کرده است .

اکنون شما می توانید تخم مرغ را از لیوان درآورده و در دست بگیرید . غشا به صورت شفاف است . اگر شما همین تخم مرغ را در مقابل منبعی از نور بگیرید می توانید به راحتی زرده و سفیده ی آن را مشاهده نمایید .

درون تخم مرغ را ببینید!

 

چرا این اتفاق می افتد ؟

سرکه ی سفید حاوی اسید استیک می تواند به راحتی کربنات کلسیم پوسته ی تخم مرغ را در خود حل کند. یون های کلسیم در واکنش با اسید استیک در سرکه شناور می شوند و کربنات هم در ترکیب با اسید استیک به دی اکسید کربن تبدیل می شود که به صورت حباب در اطراف تخم مرغ مشاهده می شود .

اقا پسرای خوبم جالب بود.



:: بازدید از این مطلب : 1932
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

                      فایده کار گروهی (بدون شرح)         



:: بازدید از این مطلب : 1858
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

                      کار گروهی به این عکس میگن




:: بازدید از این مطلب : 1391
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

سخنی با خدا به زبان ریاضی

خدایا! شکر که تو را حدی برایت متصور نیست. سپاس تو را که بی نهایت مهربانی و بی شمار پاک خدایا! حمد و سپاس از آن توست که محیطی بر تمام عالم و تو تکیه گاهی بر تمام موجودات. خداوندا! بنده ای هستم سراپا تقصیر که وجودم بر محور حیات در محاصره پیکانهای شیاطین است.

.
خدایا! دستم را بگیر که من کسری از توأم و وجودم از آن توست و همه مرا به نام تو می شناسند که من مشتقی از حد بی انتهای توام.


پروردگارا! ببخشای مرا آن لحظه که من بر عمودی غیر از تو تکیه می کنم و همه ستون ها ناپایدارند وقتی تو نباشی. بارالها! نمی خواهم فقط محیط زندگی ام از نام و یاد تو پر شود که من طالب آنم که مساحت وجودم از تو پر شود. معبودا! تو آن قدر گویایی که من از وصف تو ناتوانم بند بند وجودم از شعاع نور توست که گرم و روشن می شود. من می خواهم به تو برسم بدون آنکه لحظه ای بیم تقسیم و تردید داشته باشم.

الها! قلبم از فرآورده هایی انباشته شده که گاه تراکمی از نادرست هاست.
خدایا! من چون مثلثی هستم که می خواهم زاویه کارهایم قایم به وتری باشد که نام تو بر تارک آن نقش بسته باشد.

خدایا! می خواهم از ۱۰۰ درصد زندگی تو آن را پرکنی وقتی تقسیم می کنند تو باشی وقتی جمع می شوم تو شوی و آن گاه که مرا ضرب می کنند حاصل آن تو یعنی بی نهایت باشی اما مباد آن لحظه که منهای تو باشم.


خداوندا! آن روز را برسان که روح و جسم در تقارن هم و در موازی دستورات تو باشد.
بارالها! در روز معاد ترازوی اعمال مرا آن سان کن که کفه خوبی هایش ولو به ذره ای سنگین تر از اعمال ناشایستم باشد.

پروردگارا! مرا کمک کن، قلبم و جانم آن قدر وسیع شود که هکتار هکتار آن را بذر دوستی بکارم و مهربانی درو کنم.

خداوندا! تمام اعمال نیکم را به توان (n) برسان و آنها را هدیه می کنم به مساحت ۸+۶ تنی که گل وجودم از آنها سرشته شده است.

بارالها! ۱۰۳*(۲*۶۲) صلوات بر ۳-۸ نور مقدسی که آدم به نام آنها توبه نمود.
خدایا مرا ببخشای و در دایره زندگی مرا حیران خودت کن!


 



:: بازدید از این مطلب : 1654
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

     بازی پیدا کردن اختلاف ها (سعی کنید و آنها را پیدا کنید)تصویر شماره 1

            تصویر شماره 2

                                             تصویر شماره 3

              

تعطیلات خوبی داشته باشید.



:: بازدید از این مطلب : 2116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

رسانا و نارسانا

الکترون(Electrons)، الکتریسیته(electricity)، الکترونیک (electronic) و کلمات دیگری که با electr شروع می شوند از کلمه یونانی elecktor به معنی خورشید درخشان گرفته شده است. در یونان electron کلمه ای است که برای کهربا استفاده می شود.

 

اجسام نه تنها بار الكتریكی دارند بلكه می‌توانند بار الكتریكی را از خود عبور دهند. قابلیت هدایت بار در اجسام گوناگون متفاوت است.

 

رسانا و نارسانا

برای روشن شدن مفهوم این تفاوت به شكل روبه‌رو توجّه كنید. در این شكل، جسمی بین دو محل با دماهای متفاوت قرار گرفته است. فلزات گرما را به خوبی هدایت می‌كنند بر همین اساس به آن ها رسانای گرما می‌گویند. برعكس، اجسامی كه گرما را خوب منتقل نمی‌كنند، نارسانا یا عایق گرما نامیده می‌شوند.

 

رسانا و نارسانا

 

اگر یك میله فلزی بین دو جسم باردار قرار ‌گیرد، شرایطی مشابه انتقال گرما روی می دهد و الكترون ها از طرف جسم منفی به سمت جسم مثبت حركت می كنند.

 

موادی كه بارهای الكتریكی را به خوبی هدایت می‌كنند، رسانای الكتریكی نامیده می‌شوند.

به جز موارد استثنایی، موادی كه برای گرما رسانای خوبی هستند، جریان الكتریسیته را نیز خوب منتقل می كنند. فلزاتی مانند مس، آلومینیوم، نقره و طلا رسانای خوبی هستند، بنابراین در سیم كشی های الكتریكی از آن ها استفاده می‌شود.

موادی كه بار الكتریكی را خوب منتقل نمی كنند، نارسانای الكتریكی نامیده می‌شوند. بسیاری از مواد عایق و نارسانای گرما، نارسانای الكتریكی نیز می‌باشند.

نارساناهای متداول عبارتند از:

كائوچو، چوب و پلاستیك. از عایق‌هایی مانند كائوچو و پلاستیك برای پوشش سیم‌ها استفاده می‌شود تا آنها مانع عبور جریان به محل‌های غیر مناسب شوند.

.

 

 

تفاوت بین مواد رسانا و نارسانا در ساختمان اتمی و ملكولی آن ها نهفته است. الكترون ها به دور هسته در چرخشند، آن دسته از الكترون ها كه از هسته دور هستند تحت اثر نیروی جاذبه ضعیفی قرار می گیرند، همچنین الكترون هایی كه در لایه‌های پایین تر هستند آن ها را دفع می‌كنند، بنابراین الكترون های لایه آخر (كه به آن ها الكترون والانس نیز می‌گویند) به راحتی می توانند از قید هسته فرار كنند. در موادی كه رسانای خوبی برای الكتریسحركت می‌كنند. بر این اساس به آن ها الكترون آزاد می گویند.

رسانا و نارسانا

یته هستند، بعضی از الكترون های والانس از اتم هایشان جدا شده و بدون آنكه به اتم خاصی وابسته باشند، آزادانه درون ماده

 

تعداد الكترون های آزاد به نوع ماده بستگی دارد و معمولاً برای هراتم بین یك تا سه الكترون می‌باشد. وقتی یك طرف میله رسانا در تماس با بار منفیرسانا و نارسانا و طرف دیگر آن در تماس با بار مثبت باشد، الكترون های آزاد مقید به حركت در یك راستا شده و از بار منفی دور و به سمت بار مثبت حركت می‌كنند. میزان آمادگی الكترون ها برای حركت، شاخص یك رسانای خوب می‌باشد. در مواد نارسانا شرایط متفاوت است. این مواد الكترون های آزاد بسیار بسیار كمی دارند. در حقیقت هر الكترون در قید اتم خودش می‌باشد. بدون الكترون آ‎زاد جریان بسیار كمی در ماده می‌تواند بوجود آید، بنابراین بـه آن ها نـارسـانای الكـتریكی می‌گویند.

 

جسم رسانا و نارسانا

 



:: بازدید از این مطلب : 5795
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

 

 

 


ابوعلی سینا می گوید: کسی که عهده دار تربیت کودکان می شود باید حداقل این خصوصیات را دارا باشد:


1- خردمند باشد: یعنی مهمترین خصیصه معلمی را که دانایی است دارا باشد و بر آنچه که آموزش می دهد تسلط علمی داشته باشد و بتواند پاسخگوی سوالات دانش آموزان باشد.

2- دیندار باشد: از دیدگاه تربیت دینی علی رغم اینکه بر دانایی معلم تاکید می گردد، با این وجود آن را شرط کافی برای نشستن بر کرسی معلمی نمی داند بلکه آنچه که معلم را الگو و سرمشق رفتاری دانش آموزان قرار می دهد، ادب، اخلاق و تقوای اوست. بنابراین منظوراز دینداری و دارا بودن این خصوصیات عالی، رفتاری است که لازم است شخصیت و منش معلم به آنها آراسته گردد.


3- آشنا با تربیت کودک باشد: بدون شناخت ویژگی های رشد و نیازها و خواسته های کودک در مراحل مختلف سنی و بدون آشنایی با چگونگی شکل گیری مفاهیم در ذهن کودک و دیگرابعاد شخصیتی او امکان تعلیم و تربیت وجود نخواهد داشت. معلم باید کودک را بشناسد و راههای تامین نیازهای عاطفی، اجتماعی وعقلی او را بفهمد.

4- باوقار و سنگین باشد: شغل معلمی به مانند دیگر شغل ها نیست، او با کرامت انسان سروکار دارد. اگر با وقار و با هیبت نباشد در چشم دانش آموزان کوچک جلوه می کند، در این صورت احترام و اعتماد از او سلب می شود. وقار و سنگینی و برخوردهای همراه با ادب و بیان سخنان حکیمانه، معلم را در نزد دانش آموزان بزرگ و قابل اعتماد می سازد و به عنوان الگو و تکیه گاه دانش آموزان محسوب می گردد.


5- با مروت باشد: این ویژگی نیز از این جهت مهم است که معلم با خردسالان و کودکان سروکار دارد، کسی که سخت دل و سنگدل است، نمی تواند با روحیه لطیف و ظریف کودک ارتباط برقرار کند. دل معلم باید نرم و به اصطلاح رحم دل باشد و از آنجایی که کودکان به علت کمی تجربه و کوچکی ظرفیت روانی خطاهای بسیاری را مرتکب می شود، معلم باید دارای روحیه گذشت و اغماض باشد و مروت و مردانگی را در مواقع لزوم و برای تادیب کودک در نظر داشته باشد.


6- پاکدامن باشد: این اصل از آنجا ناشی می شود که کودکان به معلم خود بسیار اعتماد دارند و هرگز در عفت و پاکدامنی او شک نمی کنند، لذا معلم باید از این اعتماد دانش آموزان در جهت تادیب آنها بهره جوید و حتی در اندیشه خود آنچه را که خلاف عفت و پارسایی است، نگذارند. فراموش نکنیم کوچکترین خلاف معلم در این راستا ضربه ای بر پیکره کودک می زند که قابل جبران نخواهد بود.


7- نظیف باشد: این اصل از این یافته روانشناسی ناشی می شود که کودکان قبل از آنکه به مرحله تفکر منطقی و تفکر انتزاعی برسند در مرحله حسی- حرکتی قرار دارند؛ یعنی ابزار شناختشان از جهان حواس آنهاست. کودکان دبستانی افراد را از وضع ظاهرشان ارزیابی می کنند، در واقع معلمی که سر و صورت و لباسش مرتب، تمیز و شیک است در نظر کودکان فردی بزرگ و قابل احترام است و فردی که تمیز و نظیف نباشد، از او دوری می کنند و حرفهایش را جدی نمی گیرند و اگر کودکان او را الگوی خود قرار دهند، کودکانی بار خواهند آمد که نسبت به نظافت و بهداشت فردی بی مسئولیت خواهند بود.

8- راه معاشرت را بداند: این ویژگی از اصل تفاوت های فردی ناشی می گردد. روانشناسی امروز در شناخت توانمندی های روحی و روانی آدمی معتقد است که افراد دارای الگوهای متفاوتی در رفتار هستند، زیرا محیط ژنتیکی و محیط اجتماعی کودکان و پایگاه های فرهنگی واقتصادی آنان با یکدیگر متفاوت است. حتی کودکان دوقلوی همسان با هم برابر نیستند. بنابراین معلم باید بداند که با هر کودک چگونه باید برخورد و معاشرت نماید. نسخه یکسان پیچیدن برای همه در سیستم تعلیم و تربیت جواب نمی دهد. از طرف دیگر معلم باید بداند که کودک را چه وقت تشویق و چه وقت تنبیه کند و زمان و مکان مناسب برای تعلیم و تربیت را بشناسد

 

 

 

****

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 1859
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
 

                زندگی مورچه در قرآن

     مورچه کوچک با دنیای بزرگ سراسر راز

      به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید
 



:: بازدید از این مطلب : 3144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

آشنایی با مفهوم چگالی ، گاز ، مخلوط و محلول (آزمایش های علوم)

 
 
 
 
مواد مورد نیاز برای آزمایش :روغن مایع
آب
بطری با بدنه ی شفاف
رنگ خوراکی
قرص جوشان
 
( به دلیل استفاده قرص جوشان حضور افراد بزرگسال در کنار خردسالان برای انجام این آزمایش الزامی است .)
مراحل انجام آزمایش :۱ - یک دوم بطری را با روغن مایع پر کنید .
.
۲ -
آب را به اندازه ای به بطری اضافه نمایید که فضایی از بالای بطری خالی بماند .
سوال - چه اتفاقی برای روغن و آب می افتد ؟
آب و روغن در دو لایه جداگانه از هم قرار می گیرند . در اصطلاح علمی روغن hydophobic است . در زبان یونانی hydros به معنی آب و phobic به معنی ترس است یا به اصلاح دیگر روغن یک ماده ترس از آب است .
سوال - چرا روغن شناور ماند ؟
زیرا چگالی روغن از آب کم تر است .
سوال - چرا آب در ته بطری قرار گرفت ؟
زیرا چگالی آب از چگالی روغن بیش تر است .
.
۳ -
در این مرحله سه یا چهار قطره رنگ خوراکی را به بطری اضافه کنید . مشاهده خواهید کرد که رنگ خوراکی در روغن محلول نیست و در آب حل می شود
.
۴ - قرص جوشان را به بطری اضافه کنید . شما می توانید این قرص را به قطعات کوچک تری تقسیم کنید تا فرصت بیشتری برای مشاهده این اتفاق جالب داشته باشید .


 

آزمایش

 

آزمایش


 

آزمایش

 

 

آزمایش

 

 

سوال - چرا این اتفاق افتاد ؟
هنگامی که قرص جوشان در آب قرار می گیرد یک واکنش شیمیایی بین آب و قرص رخ می دهد و باعث می شود که گاز کربن دی اکسید منتشر شود . این گاز همراه با حباب های رنگی زیبا از روغن خارج می شوند و پدیده ی زیبایی رخ می دهد .

 

 

 

                                                   

محلول ها و مخلوط ها

محلول ها و مخلوط ها

قبل از این که درباره محلول ها صحبت کنیم، بگذارید محلول ها را از انواع دیگر مخلوط ها جدا کنیم. محلول ها گروهی از مولکول ها هستند که با توزیعی کاملاً یکنواخت پخش شده اند. یک کم سخت شد، نه؟!

دانشمندان می گویند: محلول ها سیستم های همگن هستند. حالا همگن یعنی چه؟ در انواع دیگر مخلوط ها ممکن است یک طرف مایع مقدار زیادی از یک چیز (ماده) را در خود داشته باشند ولی یک طرف دیگر از آن چیز کمتر داشته باشد. چنین مخلوطی همگن نیست! اما غلظت محلول ها در تمام نقاط سیستم شان کاملاً یکسان و همگن است. بگذارید با یک مثال موضوع را روشن کنیم:

اگر در آب شکر بریزیم، شکر در آب حل شده و در تمام لیوان آب به طور یکنواخت پخش می شود. اما در مخلوط آب و ماسه، ماسه به ته آب می رود و یک طرف آب بیشتر از طرف دیگرش ماسه دارد. به همین دلیل می گوییم که شکر و آب محلول هستند ولی آب و ماسه مخلوط هستند.

 

محلول ها و مخلوط ها

آیا هر چیزی می تواند حل بشود؟

خیلی چیزها حل می شوند. محلول ها می توانند شامل جامداتی باشند که در مایعات حل شده اند، یا گازهایی باشند که در آب حل شده اند (مثل آب گازدار). محلول ها می توانند از حل شدن گازها در گازها یا مایع در مایع ها به وجود بیایند. اگر شما بعضی چیزها را با هم ترکیب کنید و آن ها در یک توزیع یکنواخت پخش بشوند، به آن محلول می گویند.

احتمالاً نمی توانید به راحتی کسی را پیدا کنید که محلول جامد در جامد درست کند. اما این محلول ها وجود دارند. آن ها اول به شکل محلول جامد یا مایع در مایع هستند ولی بعد در دمای اتاق سخت می شوند. آلیاژهای انواع فلزات مثال های خوبی از یک محلول جامد در جامد در دمای اتاق هستند.

پس یک محلول ساده اساساً دو ماده است که با یکدیگر ترکیب شده اند. یکی از آن ها حل شونده نامیده می شود. حل شونده ماده ای است که حل خواهد شد (مثل شکر) ماده دیگر حلال است، که حل کننده است (مثل آب) اگر بخواهید تشخیص بدهید که کدام یک از دو ماده حل شونده است، به عنوان یک قانون بدانید که معمولاً مقدار حلال از حل شونده بیشتر است.

 

محلول ها و مخلوط ها

 

ساختن محلول ها:

پس چه اتفاقی می افتد؟ چطور می شود محلول ساخت؟ دو مایع را با هم مخلوط کنید و هم بزنید. به همین سادگی! اما علم، این کار ساده را به سه مرحله تقسیم می کند. وقتی دارید این مراحل را می خوانید به خاطر داشته باشید که (حل شونده = شکر) (حلال = آب) - (سیستم = لیوان)

حل شونده در حلال قرار می گیرد و شروع به شکسته شدن به تکه های کوچک تر می کند.

مولکول های حلال شروع به حرکت در همه جهات کرده و برای مولکول های حل شونده جا باز می کنند. مثلاً مولکول های آب برای مولکول های شکر جا باز می کنند.

حل شونده و حلال با یکدیگر برهم کنش می دهند(یعنی با هم کنش و واکنش می کنند) تا زمانی که غلظت هر دو ماده در تمام سیستم یکسان شود. حالا باید مقدار شکر حل شده در آب، در بالا و ته و وسط و همه جای لیوان یکسان باشد.

 

آیا هر چیزی می تواند محلول ها را تغییر دهد؟

البته! هر چیزی می تواند غلظت مواد موجود در محلول را تغییر دهد. در این مورد دانشمندان از واژه حلالیت استفاده می‏کنند. حلالیت توانایی یا قابلیت حلال (مثلاً آب) برای حل کردن حل شونده (مثلاً شکر) است. ممکن است شما قبلاً اثر دما روی حلالیت را در کلاس درستان دیده باشید. معمولاً وقتی حلال ها را گرم می کنید، می توانند مقدار بیشتری مواد جامد را در خود حل کنند (مثلاً شکر بیشتر ) و در عوض مقدار کمتری گاز در حلال گرم، حل می شود (مثلاً دی اکسید کربن کمتر در نوشابه گرم) فاکتور مهم بعدی فشار است. وقتی که فشار محیط اطراف محلول را افزایش می دهید، معمولاً مقدار بیشتری گاز در آن حل می شود. دوباره به قوطی نوشابه تان فکر کنید. قوطی می تواند گاز را درونش نگه دارد زیرا محتویات قوطی تحت فشار زیادی هستند. آخرین عامل مهم ساختار مواد است. بعضی چیزها در یک نوع خاص ماده آسان تر حل می شوند. مثلاً شکر به آسانی در آب حل می شود، اما روغن در آب حل نمی شود. پس می گوییم که آب نسبت به روغن حلالیت کمی دارد.

 


 

         تا مفهوم دیگر و آزمایشی دیگر خدا نگهدار شما: کلباسی

 



:: بازدید از این مطلب : 3695
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 / 6 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

اعداد خيلی بزرگ

شما اعداد میلیون، میلیارد وبیلیون را می شناسید. اما آیا عددهای بزرگ تربعد ازاین ها را می دانید؟

ترتیب این اعداد به این گونه است: میلیون، میلیارد، بیلیون، تریلیون، کوادریلیون، کوینتیلیون، سیکستیلیون، سپتیلیون، اکتیلیون، نونیلیون، دسیلیون و... .



:: بازدید از این مطلب : 1738
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
اندازه هر زاویه خارجی برابر است با مجموع دو زاویه داخلی غیر مجاور

مجموع زوایای داخلی مثلث 180 درجه است



:: بازدید از این مطلب : 9733
|
امتیاز مطلب : 72
|
تعداد امتیازدهندگان : 19
|
مجموع امتیاز : 19
تاریخ انتشار : شنبه 31 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.


:: بازدید از این مطلب : 2113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 31 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

                                 ( اثر گرما بر حالت مواد)

 

در جسم جامدی مانند آهن مولكول ها به هم نزدیك، جنبش مولكول ها كم و جادبه بین آن ها زیاد است. اگر جسم جامد گرم شود جنبش و فاصله مولكول ها افزایش و ربایش آن ها كم می شود اگز جسم جامد به اندازه كافی گرم شود ربایش مولكول ها به اندازه ای كم می شود كه می توانند آزادانه حرکت کنند.

 

 

 

حركت كنند در این صورت جامد به مایع تبدیل می شود این تغییر حالت ذوب نامیده می شود.
 
به بیان ساده تر:
ذوب یعنی تبدیل جامد به مایع بر اثر گرما و یا
اثر گرما بر حالت مواد

گرما جذب می شود به آن گرماگیر گفته می شود.

 


از آنجا كه برای انجام این تغییر حالت


نقطه ذوب:

 

به دمایی گفته می شود كه در آن دما جامد به مایع تبدیل می شود

.
مثلاً یخ در دمای صفر درجه به مایع تبدیل می شود پس نقطه ذوب آن

 

صفر درجه سانتی گراد است

اثر گرما بر حالت مواد

 

 


 

سؤال : ذوب شدن آهن چه تفاوتی با ذوب شدن شیشه دارد؟

 

انجماد:

 

 

اگر مایعی به اندازه كافی سرد شود جنبش و فاصله مولكول ها كم و

 

ربایش مولكول ها افزایش می یابد تا جایی كه مولكول ها دیگر نمی

 

توانند آزادانه حركت كنند در این صورت مایع به جامد تبدیل می شود به

 

این تغییر حالت انجماد می گویند.

 


انجماد یعنی تبدیل مایع به جامد

 

 

 

اثر گرما بر حالت مواد

 



از آنجا كه این تغییر حالت با از دست دادن گرما همراه است آن را

 

گرماده می گویند.


در موادی كه نقطه ذوب معین دارند همواره

 

 

 

اثر گرما بر حالت مواد

 


 

مثلاً اگر نقطه ذوب آهن 1535درجه باشد نقطه انجماد آن هم 1535درجه خواهد بود.

 


اثر ناخالصی بر نقطه ذوب و انجماد

حتماً دیده اید كه در زمستان بر سطح خیابان های یخ زده نمك می پاشند.
و یا مخلوطی از آب و الكل به عنوان ضد یخ در رادیاتور اتومبیل می ریزند.
علت هر دو مورد بالا این است كه:

 

اثر گرما بر حالت مواد
 
 
 
تبخیر :
 
تبدیل مایع به بخار یا گاز را تبخیر می گویند.
اثر گرما بر حالت مواد

 


خشك شدن لباس، چروكیده شدن برگ درختان در گرما نمونه هایی از تبخیر هستند.

 

اثر گرما بر حالت مواد
اثر گرما بر حالت مواد

جوشیدن:

 

هرچه مایع گرمتر شود سریعتر تبخیر می شود. اگر گرم كردن مایع ادامه یابد مایع شروع به جوشیدن

 

می كند در هنگام جوشیدن در همه قسمت های مایع حباب هایی از بخار تشكیل می شود.


 


 

انجام دهید:
- اندكی آب درون یك سرنگ وارد كنید اكنون دهانه سرنگ را با انگشت محكم بگیرید و پیستون آن را به

 

عقب بكشید اگر كار را درست انجام دهید خواهید دید كه آب درون سرنگ خواهد جوشید.

 

اثر گرما بر حالت مواد

 

 

 

 

- ظرف شیشه ای نشكن (پیركس) مانند ارلن را تا كمتر از نیمه آب كرده روی شعله حرارت دهید تا آب درون آن به جوش آید اكنون شعله را خاموش و دهانه ظرف را به چوب پنبه محكم ببندید اگر ارلن را زیر آب سرد بگیرید. و یا به بدنه آن یخ بمالید آب درون ارلن دوباره شروع به جوشیدن خواهد كرد و این درحالی است كه دمای آب ارلن خیلی پایین تر از نقطه جوش است و جوشیدن آب در هر دو مورد به خاطر كاهش فشار هوا است.

تذكر: هرگز برای انجام این آزمایش از بطری های شیشه ای معمولی استفاده نكنید.

 

 

تصعید:

به تبدیل مستقیم جامد به گاز تصعید می گویند.

میعان :

اگر بخار یا گاز به اندازه كافی سرد شود مولكول ها تا حدی بههم نزدیك می شوند كه بخار به مایع تبدیل می شود این تغییر حالت میعان نام دارد.
به بیان دیگر :میعان یعنی مایع شدن و یا تبدیل بخار یا گاز به مایع

اثر گرما بر حالت مواد

 

 

تشكیل شبنم، مه، تشكیل ابر و بارش ، تشكیل قطرات آب برروی شیشه ای پنجره در زمستان نمونه هایی از عمل میعان هستند.
میعان هم مانند انجماد با از دست دادن گرما همراه است بنابراین گرماده محسوب می شود.

بدنیست بدانید كه:


اگر بخار آب موجود در هوا از حد معمول بیشتر باشد چنین هوایی را

 

شرجی یا سیرشده یا اشباع می نامند.


هوای شرجی گرمتر از حد معمول به نظر می رسد زیرا عرقی كه بر

 

سطح بدن تشكیل می شود به سرعت تبخیر نمی شود تا بدن خنك

شود. سواحل شمالی و جنوبی ایران چنین هوایی دارند.

 

 

 

 
تصعید:

به تبدیل مستقیم جامد به گاز تصعید می گویند

.

اثر گرما بر حالت مواد

 

 

بلورهای ید، كافور و قرص های نفتالین اگر در ظروف روباز قرار گیرند بدون آنكه مایع شوند مستقیما به گاز تبدیل می شوند(ناپدید می شوند) این تغییر حالت ها نمونه هایی از عمل تصعید هستند.
یخ خشك یا كربن دی اكسید جامد هم كه از سرد و متراكم كردن گاز كربن دی اكسید حاصل می شود به سرعت به گاز تبدیل می شود(تصعید) از این ماده برای سرد كردن مواد و در صحنه های تئاتر برای تشكیل محیط مه آلود استفاده می شود.

چگالش:

عكس عمل تصعید است یعنی تبدیل گاز به جامد


تشكیل برفك یخچال و تشكیل برف در آسمان نمونه هایی از عمل چگالش هستند.

 


برفك یخچال هنگامی تشكیل می شود كه بخار آب حاصل از مواد غذایی و میوه ها و سبزیجات درون یخچال به اطراف جایخی كه دمای آن كمتر از نقطه انجماد آب است برخورد كنند.

اثر گرما بر حالت مواد

 

 

تغییر حالت ها را به طور خلاصه در نمودار زیر ببینید.

 

                                                  اثر گرما بر حالت مواد

 

 

اثر گرما بر حالت مواد

 

 

مواد در دمای معمولی به سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارند. با تغییرات دما حالت مواد تغییر می كند شما شاهد بسیاری از این تغییر حالت ها در محیط اطراف خود هستید.

 

اثر گرما بر حالت مواد

 

توجه داشته باشید كه:

- ناخالصی نقطه جوش را بالا می برد. یكی از مزایای ضدیخ در رادیاتور هم همین است.
- در یك ظرف روباز دمای مایع از نقطه جوش بالاتر نمی رود بنابراین برای زودتر پخته شدن غذا شعله چراغ را زیاد نكنید.
- نقطه جوش به فشار هوا بستگی دارد(در مناطق كوهستانی نقطه جوش پایین تر است)



:: بازدید از این مطلب : 1825
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی


                                        ( مغز خود را بیشتر بشناسیم)

 

برترین ها: چقدر مغز خود را می شناسید و با ساختار و عملکرد آن آشنا هستید؟ در اینجا به 18 نکته اشاره می کنیم که به ما کمک می کنند این عضم مهم و حیاتی را بیشتر بشناسیم:

 

 


1.گفته می شود که خمیازه به انتقال اکسیژن بیشتر به مغز کمک کرده و در نتیجه آن را خنک و بیدار می کند.

2. مغز ما از حدود 100 میلیارد نورون (سلول های ویژه بافت عصبی) تشکیل شده است.

3. حدود 75 درصد از مغز ما را آب تشکیل می دهد.

4. ساختار مغز کودکانی که قبل از 5 سالگی دو زبان را می آموزند با ساختار مغز

سایر کودکان متفاوت است.

5. مطالعه ای که بر یک میلیون دانشجوی نیویورکی صورت گرفت نشان داد

کسانی که هنگام ناهار مواد افزودنی و نگهدارنده مصنوعی مصرف نمی کنند در

امتحان عملکرد بهتری دارند.

6. مغز شما هنگام بیداری بین 10 تا 20 وات انرژی تولید می کند، این انرژی می

تواند به تنهایی یک لامپ را روشن کند.



7. دانشمندان می گوید عکس العمل مغز نسبت به درد در زنان و مردان متفاوت

است، و به همین دلیل آنها درد را به گونه ای متفاوت درک یا توصیف می کنند.

8. یک قطعه از بافت مغز (هم اندازه یک دانه شن) حدود 100000 نورون دارد که در

1 میلیارد نقطه با هم تماس برقرار می کنند.

9. در دهه اول زندگی، تریلیون ها نقطه تماس در مغز یک کودک تشکیل می شود.

10. بین اعضای بدن انسان، مغز بیشترین چربی را دارد (حدود 60 درصد).

11. 20 درصد از اکسیژنی که در بدن وجود دارد توسط مغز مصرف می شود.

12. هر نورون توسط 40000 نقطه تماس به نورون های دیگر متصل می شود. اگر

تعداد نورون ها(100میلیارد) را در40000 ضرب کنیم خواهیم دید که تعداد این نقاط

از تعداد ستارگانی که در کائنات وجود دارد بیشتر است.

13. تمرین موسیقی توانایی های مغز را هم در کودکان و هم در بزرگسالان تقویت می کند.

14. سرعت انتقال اطلاعات در مغز حدود 268 مایل در ساعت است.



15. مغز فاقد هر گونه گیرنده درد است، به همین دلیل هیچ گاه در قسمت مغز

احساس درد نمی کنیم.

16. رشد مغز در 18 سالگی متوقف می شود.

17. استرس بیش از اندازه سلولها، ساختار و عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.


18. اگرچه مغز تنها 2 درصد از وزن بدن شما را تشکیل می دهد، ولی
20 الی

30 درصد کالری دریافتی بدن توسط مغز مصرف می شود.

موفق باشید



:: بازدید از این مطلب : 1865
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

قبل از امتحان ریاضی کاکائو بخورید.( اثرات آن را در ادامه مطلب بخوانید.)



:: بازدید از این مطلب : 1725
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
                  ماجرای امید بخش ترین آیه قرآن
 


:: بازدید از این مطلب : 1747
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
 
                                                    
 
پندی جالب از سقراط
 

 


:: بازدید از این مطلب : 2289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

    عکسهایی از حشرات زیر میکروسکوپ

                      (بی مهرگان )

                  علوم کلاس چهارم

 

                         تهیه : کلباسی



:: بازدید از این مطلب : 3535
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

             مطالب آموزنده درس علوم

 

                     کلاس چهارم

 

                        تهیه: کلباسی



:: بازدید از این مطلب : 2634
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی
 
 
درویشی به اشتباه فرشتگان به جهنم فرستاده میشود .


 

پس از اندك زمانی داد شیطان در می آید و رو به فرشتگان می كند


و می گوید : جاسوس می فرستید به جهنم!؟


 

از روزی كه این ادم به جهنم آمده مداوم در جهنم در گفتگو و بحث است


و جهنمیان را هدایت می كند و…


حال سخن درویشی كه به جهنم رفته بود این چنین است :


 

با چنان عشقی زندگی كن كه حتی بنا به تصادف اگر به جهنم افتادی

 


خود شیطان تو را به بهشت باز گرداند.



:: بازدید از این مطلب : 2196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 / 5 / 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : الهه کلباسی

         نتایج امتحان پایانی کلاسهای ترم تابستانی

                                درس ریاضی          

رتبه اول

1-سید مهدی ابوسبا کاظمینی2- حسین امیری3-ابوالفضل محمد خانی 4-سید امیر مسعود میردامادیان5-امیر عباس یاحی

رتبه دوم

6- باقریان 7- امامی8-بهرامی 9-فروتن10- دادخواه 11- حکیمی فرد12-مهریار 13-نقش

رتبه سوم

14-پهلوان نزاد 15-میسری 16-فرنام 17- فرمان آرا18-بدون اسم19-عرب زادگان 20-زاهدی

اسامی بقیه دانش آموزان به ترتیب نمره آنهایی که اسامیشان یک رنگ است نهره ای یکسان کسب کرده اند.

21-حاجیان فر 22-بدری زاده 23- همدانی24-چایچیان 25- سنایی26-نصوحیان27-مهدوی

28-کافی 29-هرندی زاده 30-دلایلی 31-عابدی32-شاه پیری

33- آخرت34- ذولفقاری 35-کلوشانی36-پرمایه 37- مهرابی

38-خرسندی 39-رادمان ترک

40-منتظرین 41- آزادی42-پیکان پور 43-تیموری44-افاضل

45-دهقانی

46-افشار 47-قدوس 48-رادان 49-بدون اسم 50-سلجوقیان 51-فرحناکیان

52-داورخواه 53-تفرشی54-سعیدی 55- مشکاتی56-تیغ بخش

57-عطایی58-طباطبائی 59-هاشمی

آقاپسرای خوبم جدول ضرب را فراموش نکنید.

آفرین بر تلاش و پشتکار شما .آرزوی من موفقیت شماست.

 

 

 

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 2046
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 / 5 / 1391 | نظرات ()